Asante Kotoko! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu Asante Kotoko! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu

Asante Kotoko!

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

15 Februari 2009 | Ghana, Kumasi

Hallo!
Vorige week zondag was de grote dag: Kumasi Asante Kotoko vs. Accra Hearts of Oak. Zaterdagavond vertelde Kwame me over deze belangrijke voetbalwedstrijd. DE wedstrijd van het seizoen, vergelijkbaar met Ajax-Feyenoord.
Kwame was al vroeg op stap gegaan om kaartjes te regelen. Om half twaalf belde hij me op: 'Lotte, get on the trotro to Ketia, right now!'. Halsoverkop vertrok ik richting Ketia, waardoor ik de zonnebrand vergat (Het resultaat is te raden...auw!) Onderweg naar Ketia vroeg ik me af hoe ik in die chaos ooit een trotro naar het stadion zou kunnen vinden. Eenmaal in Ketia was dit duidelijk een domme vraag. Overal liepen supporters in rood-wit (Kumasi) en rood-geel-blauw (Accra). Er hoefde maar een trotro aan te komen en drommen mensen renden erop af. Alles en iedereen ging naar het stadion. Gelukkig werd ik op sleeptouw genomen door een andere supporter. Na wat geschreeuw en ellebopgenwerk zaten we in een trotro. Maar verwacht niet dat ik er toen was. Nee, nog lang niet.
Bij het stadion kwam ik Kwame al vrij snel toevallig tegen, ondanks de megamensenmassa (Ja, daar viel ik pas echt op!). Kwame had al kaartjes dus hoefden we niet meer in de lange rij te wachten. Met een snel gekocht Kotoko-hoedje op (ja, Kumasi is nu toch wel soort van mijn woonplaats) duwden we onszelf in de rij om naar binnen te komen. Er werd gigantisch gedrongen, geduwd en geschreeuwd. Iedereen leek zo opgefokt. Het was zelfs zo erg dat de ME af en toe even op de voordringers insloeg. Een korte leren riem ketste op de mensen. Iedereen riep telkens tegen me: 'Stay in line, stay in the cue!'. Zolang je in de rij bleef, zou de ME je niet slaan. Ik moet zeggen dat dit echt een moment was waarop ik bang was en het liefst zo snel mogelijk uit die menigte wou raken. Wonder boven wonder was ik na een tijdje toch binnen de hekken van het stadion, zelfs zonder dat er iets uit mijn tas was gejat. Kwame liep te tieren tegen alles en iedereen. Hij was wel geslagen door de ME, ook al deed hij niets verkeerd.

We liepen de tribune op. Het was 13.00 uur. Om 15.00 uur zou pas de aftrap zijn. Twee uur wachten in de brandende zon (zelfs voor Ghanese begrippen was het heet). Binnen een half uur was al het water aanwezig binnen de hekken van het stadion uitverkocht. De mensen stonden aan het hek te dringen om van buitenaf ergens water vandaan te krijgen. De prijzen van waterzakjes werden spontaan verhoogd, zelfs vertienvoudigd. Op de tribune vielen aan de lopende band mensen flauw. Constant renden de hulpverleners over het veld heen en weer naar de rand van de tribune, een brancard tussen ze in.

Op de tribune was ik een van de weinige vrouwelijke supporters, en waarschijnlijk een van de acht obruni's aanwezig in het hele stadion.

Goddank was het 15.00 uur. De aftrap was zowaart maar twee minuten te laat. Het werd hoog tijd. Alle mensen om ons heen leken opgefokt.

De eerste helft was ronduit saai. Accra maakte 0-2, wat Kwame's humeur absoluut geen goed deed. Alle mensen om ons heen begonnen om het minste of geringste te schreeuwen. De meeste Afrikanen zijn over het algemeen goed in dramatiseren, dus het verbaasde me niets. Wat ik wel heel opvallend vond: de verschillende supporters zaten gewoon door elkaar. Er was misschien veel geschreeuw, maar relletjes ontstonden er niet.

De tweede helft was zowaar een beetje spannend, zeker toen Kumasi 1-2 maakte. Er waren nog een aantal kansen voor Kumias, maar helaas bleef het 1-2. Naast mij zat Kwame te huilen. Ik vond dat Kumasi ronduit slecht had gespeeld, wat een stuntelaars waren het af en toe. Ik liep met een Kumasi-hoedje op mijn hoofd, dus leek het me beter om die mening maar voor me te houden.

Gelukkig was er ook na de wedstrijd nergens sprake van relletjes. Toen ik even voor me uitstaarde, zei een andere Kotoko-supporter tegen mij: 'He bruni, don't cry! It's not too late!'. Ik hou van dat optimisme hier!

Vanaf het stadion liep een gigantische mensenmassa naar de stad terug. Lopend was je nog 20 keer sneller dan zittend in de auto. Het verkeer stond muurvast door alle mensen op straat. De wedstrijd werd uitvoerig bekritiseerd door zowel Kotoko- als Oak-supporters. Ja, die defensie was echt slecht. En ook de scheids deugde natuurlijk voor geen meter. Kwame liep naast me hele verhalen in het Twi te schreeuwen tegen iedereen die het maar wilde horen. Ik liep ernaast en knikte maar bevestigend op alles.

Wat was ik blij toen ik om 19.00 uur weer op de compound was. Wat een belevenis! Ik had het zeker niet willen missen, maar een keer is ook wel genoeg. (Zoals jullie natuurlijk allemaal weten ben ik een gigantische voetbalfan. Voetbalwedstrijden zijn echt mijn ding!)

Wat me nog opviel: de slogan van Asante Kotoko is zoiets als: 'Verliezen we 1000 man, dan komen er 1000 man bij'. LIjkt me meer een slogan voor een of ander leger dan voor en voetbalteam, maar goed...

En wat ik later pas hoorde: bij de voetbalwedstrijd zijn 4 mensen overleden. Bezweken onder de hitte in combinatie met te weinig eten en drinken.

Dus zodat jullie het vanaf nu allemaal weten: ik ben een zwaar overtuigd Asante Kotoko-supporter.
The best! (Ook al verloren ze, wat geheel logisch was gezien hun spel...)


'Afstand doet iets raars met de menselijke geest. Duizenden kilometers van huis en haard zie je je eigen leven plotseling vanuit een heel ander perspectief.' (een quote van Halina Reijn die zo waar is!)


Ik heb het heel erg naar mijn zin in Kokobeng, maar ik zal toch blij zijn als ik weer gewoon in Kumasi woon. Ik word een beetje moe van het gigantische geisoleerde gevoel in Kokobeng. De wereld lijkt zo klein, ik voel me afgesloten van de rest van de wereld. Ik heb het gevoel dat ik in een kleine glazen bol leef waarin ik telkens de witte bezienswaardigheid ben. Ik ben veel liever in de grote stad, waar misschien veel meer drukte en chaos is, maar waar ik in ieder geval een beetje het gevoel heb dat ik anoniem over straat kan...

En ik merk ook steeds meer: vijf maanden is toch wel heel lang...Ik heb het gevoel dat mijn verlangen naar Nederland de laatste week weer een beetje begint toe te nemen. Het is vast gewoon een fase waar ik weer even doorheen moet. Waarschijnlijk is het ook anders als ik straks (in twee weken!) gewoon weer in de stad woon.


Volgend weekend een weekendje olifanten kijken! Dus jullie horen weer van me in twee weken,

Liefs, Lotte

ps. De rare infectie is weer terug. Op Nederlands doktersadvies ben ik weer aan dezelfde antibiotica.

ps.2 Iedereen die zich nu aangesproken voelt: geniet van de wintersport!!! Ik kijk uit naar volgend jaar als ik weer mee kan doen met het snowboarden, warme choco en gluhwein drinken!

  • 15 Februari 2009 - 16:59

    Joyce:

    Heej! Woah, dat je zó lang op die wedstrijd moest wachten! Met die hitte en zoveel mensen is er inderdaad een kans op zoiets tragisch als flauwvallen en overlijden :(.

    Blijf je straks in Kumasi, als je daar over twee weken naartoe gaat?

    Ik ben het helemaal met je eens over de warme chocomel mit schlagsahne ;), maar ik denk niet dat ik snowboardtalent heb, haha... en ik wil weer warmte.

    Hopelijk gaat die infectie snel weg!
    x Joyce

  • 15 Februari 2009 - 17:09

    Eline:

    heeej!
    Zozo dat is nog eens een voetbalwedstrijd! Hier gaat dat gelukkig toch wel iets anders! Echt wel heftig dat er zelfs 4 mensen bij zijn overleden :O Leuk dat je volgend weekend naar de olifanten gaat kijken, doe ze maar de groetjes van me ;) hopelijk is de infectie snel weer weg!
    Ben benieuwd hoe het straks weer gaat in de grote stad! nog veel succes en plezier en we horen wel weer van je!
    xxx Eline

  • 15 Februari 2009 - 17:11

    Joyce:

    Doe ze ook de groetjes van mij!

  • 16 Februari 2009 - 11:41

    Jan & Lenie:

    Hallo Lotte,
    Wel een ander sfeertje en omstandigheden dan ik om de week aantref bij mijn clubje Go Ahead. Je ex-collega Gerdien zit overigens "vlakbij" je kunt haar belevenissen volgen op www.gerdienholtslag.waarbenjij.nu Diverse overeenkomsten met wat jij zoals meemaakt. Bij de Tea-Rose overwegen we een sopa: "Onze blondjes op avontuur in Afrika" Groetjes J&L

  • 18 Februari 2009 - 14:18

    Roy & Maaike:

    Hey Lotte.
    Een echte voetbalfan geworden...! En je valt echt op tussen al die Ghanezen. De Sinterklaas tussen de Pieten!Leuk toch?
    Je ouders & zusjes zijn op wintersport. Waar ze zitten is heeel veel sneeuw gevallen en ik hoop dat ze nog wel op de lange latten kunnen staan. Opa belde ons maandag dat die nog niets van de Wieffers had gehoord. Hij maakte zich ongerust.Die Opa! Gauw maar een sms-je gestuurd naar Ina. Inmiddels heeft Oma ons weer gebeld dat de wintersporters gebeld hadden. Alles in Hengelo nu weer tevreden en rustig. Wat leuk voor je dat Ina & Karin komen.Ik wil ook mee...maar ja dat lukt niet.
    Nou meisje hou nog ff vol. Ik ga nu naar Minoes om haar eten te geven en wat met d'r te spelen. Ze is helemaal alleen in het grote huis en is altijd superblij als ik er ben. Echt een lieve poes. Ook groetjes van Loes & Carlijn.

  • 20 Februari 2009 - 09:34

    Carla:

    He Lot!

    Hier een berichtje uit het koude NL. Ben zo jaloers dat jullie nog daar zijn! Ik weet dat je af en toe aan thuis denkt, maar geloof me: geniet ervan! Hier is het koud, nat, de straten zijn uitgestorven, want iedereen zit binnen :), je moet 3 lagen kleren aan, er zijn geen taxi's die je voor 1 euro naar de stad brengen, je moet helemaal naar een supermarkt om iets te kopen, ze verkopen niet eens wat voor de deur :) Natuurlijk heeft NL ook wat voordelen :), maar die laat ik even achterwegen :)

    Hoe is de eerste week met z'n 3tjes geweest? Nog poepbroeken verschoond? :)

    Veel plezier in Mole!! Ben zo benieuwd hoe jullie het gaan hebben daar! Heb foto's gezien van de broer van Iris (zat bij ons in de bus op weg naar Accra) en het is zooo mooi daar! Let me know!

    Liefs xx

  • 22 Februari 2009 - 07:23

    Marloes:

    Hee lieverd, wat heftig zeg, zo'n voetbalwedstrijd!

    Wij zijn hier allemaal weer heel thuisgekomen (zoals je gisteravond alwel hebt gehoord) behalve dan mijn blauwe oog natuurlijk.

    Volgens mij heeft iedereen genoten van de wintersport, was ook superleuk met Olga, Pelle, Jeroen, Brigitte en Hannie erbij!

    veel liefs en geniet ervan want als je terug bent in Nederland heb je waarschijnlijk heimwee naar Ghana!

  • 22 Februari 2009 - 09:39

    Edith:

    Hai Lotte, wat leuk om je gesproken te hebben, zó lief dat je aan me hebt gedacht! Wat een mazzel heb je gehad met die lift richting olifanten,zeg. En daarna die lekkere douche...
    Ben benieuwd of je veel gezien hebt.
    Je familie komt zo richting Huissen, Monique loopt mee in de carnavalsoptocht dus we gaan even naar haar zwaaien.
    Dikke kus, ook van Frank.

  • 22 Februari 2009 - 13:40

    Ben En Suzan:

    Hoi Lotte,

    Allereerst; geweldig om een telefoontje van je te ontvangen op de 17e februari. De groep heeft er een geweldige dag van gemaakt. Om te beginnen door allen wakker gezongen te worden en ontbijt op bed. (07.00 uur s'ochtends!!!!)Want zoals je weet is er om 08.00 uur het ontbijt met z'n allen. Alleen door de heftige sneeuwval mocht het nu een kwartiertje later.
    We hebben je dit jaar gemist, maar soms leek het van een afstand even of je aanwezig was. Je jas was nog in gebruik.
    We praten je helemaal bij, tijdens een bijeenkomst met de foto's.

    Als je het niet meer ziet zitten in de muziek, kun je altijd nog sportverslaggever worden. Alleen dan niet van de wedstrijd, maar de sfeer rondom!!

    Via je moeder begreep ik dat de olifanten in het Park dichtbij aan het drinken/baden waren.
    Wat een verschillende belevenissen maak je mee. Het zijn ook wel twee totaal andere werelden, Ghana en Nederland. Daarbij ook nog het alleen op pad zijn. Je bent een toppertje!!

    Hopelijk werkt nu de antibiotica afdoende.

    Lotte, nog veel plezier.
    Ben en Suzan


  • 23 Februari 2009 - 17:40

    Mprak:

    Hoi Lotte,
    Natuurlijk hebben we je gemist in onze skiweek. Volgend jaar ben je er weer bij. Zeker weten. Fijn dat ik je ff aan de telefoon had was je toch er even bij. De week is verder weer heel gezellig geweest. Wat kunnen die "kinderen" toch allemaal goed van de berg af met ski of snowboard.
    Het is een prachtig gezicht 11 man sterk voor je de berg af.
    Voor ons zit het er weer op. Jij mag nog even doorgaan met je avontuur ook al kan ik best begrijpen dat je af en toe wat heimwee hebt.
    Hopelijk gaat dit weer snel over in de belevenissen van je dag zoals de olifanten en straks weer in de stad zijn.Veel liefs en knuffels van ons
    Marian

  • 24 Februari 2009 - 19:49

    Mech:

    Hallo Lotte:

    Wat een verhaal zeg van de voetbal wedstrijd!!
    Als je weer in Holland bent vind je alles vast heel erg saai, hahaha.

    En dan het weekeinde naar olifanten, lijkt me geweldig meid!
    Ben beieuwd naar je verslag hiervan.
    Jammer dat de uitslag er weer is, en hopelijk helpt de antibiotica.

    We hoorden dat je ma en Karin naar je toe komen!
    Heel erg leuk voor hun en jou.

    Op de foto's zag ik dat je al een halve Ghanese wordt zo bruin!! Haha.

    Liefs van ons.
    Mech & Gerrit.

  • 25 Februari 2009 - 21:11

    Robbin:

    Hey Lotte!!!

    ik ben echt heel blij dat je daar ook nog een beetje interresante dingen doet... ;)

    ik bedoel voetbal is toch wel het tofste wat je kan doen!

    't is hier nog steeds koud en nat, maar we mogen niet klagen!!

    Wel echt gaaf dat ik nog een SMS van je kreeg!, heb je de mijne nog gehad? of kan ik niet gewoon beantwoorden?

    in iedergeval, veel plezier daar nog, en beterschap! ;)

    -X-

    Robbin

  • 26 Februari 2009 - 19:18

    Sabrina:

    Lotte!!

    Hoe is het met je?? En hoe was Mole?? Ik hoorde al van Ide dat jullie olifanten van heel dichtbij hadden gezien!? Stoer hoor!:) Ben benieuwd naar de pics! Hier alles weer ze normale gangetje.. zijn nu iets meer als een week terug en heb het gevoel dat het jaren geleden is dat we daar waren:( niet goed hoor.. Dus de boodschap is: ga maar lekker GENIETEN!!:)
    Verder nog naar je zin in Kokobeng? Ken je alle namen van de kids al?;)
    En oja je bent trouwens echt vermist op hyves hoor, want kan je nergens vinden:)

    Spreek je!
    Liefs, X

  • 01 Maart 2009 - 21:27

    Ina:

    hee lotte!
    Mooie en leuke foto's heb je er op gezet!
    Fijn om je op de foto's te zien.
    We hebben geprobeerd je te bellen zo avond, is niet gelukt, bellen maandag wel weer. Heb je je plekje op de compound weer gevonden? Tot bellens.
    Liefs mama en papa

  • 03 Maart 2009 - 14:06

    Eline:

    Vet leuk dat er nu allemaal mooie foto's opstaan! Ziet er echt geweldig uit!!!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Lotte

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 32792

Voorgaande reizen:

16 November 2008 - 22 April 2009

Vijf maanden alleen naar Ghana

Landen bezocht: