Discovering Tamale - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu Discovering Tamale - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu

Discovering Tamale

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

31 Maart 2009 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal!

Om te beginnen een wijsheid uit Ghana: 'Marriage is like a trotro. Anybody can get in and at a certain point everybody will always get out.'

25-03-09
'Alweer een paar dagen geen stromend water. De voorraad is ook alweer bijna op. Bij een gigantische hoosbui aan het einde van de dag worden overal emmers vandaan gehaald en onder de goot neergezet. We trekken allemaal onze kleren uit en nemen een verfrissende regenwaterdouche in ons ondergoed. Een stuk zeep erbij en nu maar hopen dat het niet stopt met regenen. Als ik later bibberend van de kou (ja, zo koud heb ik het al die maanden niet gehad...) mijn kamer in kom steek ik een kaarsje aan (ook weer eens geen stroom...). Zo lekker heb ik me tijden niet gevoeld. Eerst een lekkere frisse douche, daarna heerlijke warme kleren aan, een schoon ongedragen vest wat nog ruikt naar het waspoeder van thuis en een nog warme kamer van de zon die de hele dag de muren en vloer heeft verwarmd.'

27-03-09
'Le coq est mort, le coq est mort. Il ne dire plus coco di coco da. De haan, degene die het kerstdiner overleefd had, is vanmorgen aangereden door een auto. De poort stond open en binnen de kortste keren liep hij op de straat rond. Even later liep ik langs de keuken (lees: mangoboom) en zag ik een emmer staan waar twee poten en een bos veren uit staken. Martijn vertelde me dat ze 's avonds van een heerlijk stukje kip hadden genoten. Arme Mister Rooster...'


Afgelopen weekend ging ik een weekendje naar Tamale. Fantastisch om te zien hoe anders de cultuur daar weer is, vergeleken met die in zuidelijk Ghana.

Wat doe je als er een koeienvleestekort is in Tamale, zoals vier jaar geleden? Dan rijd je in drie dagen met een truck naar Mali om koeien in te slaan (zoals een jongen ons vertelde...)


28-03-09
'Hoe anders is Tamale? Overal moskeeen, eens in de zoveel tijd een gebed dat door de straten schalt, mannen in lange gewaden op de fiets, jonge meisjes in schooluniform met bijbehorende hoofddoeken, Arabische teksten op borden langs de kant van de weg.

Vandaag eerst een luxe ontbijtje langs de kant van de weg: koffie met teveel melk en suiker, gebakken eitje en wit brood. We lopen verder en komen langs een slager: 50 cedi voor een koeienhoofd (lijkt me veel te veel...). Het gebed schalt over straat, we zien motoren met vijf mensen tegelijk erop (zogenaamde motortaxi's). We lopen over de markt, heel rustig vergeleken met die in Kumasi, en komen allerlei vreemde kraampjes tegen. We bezoeken een palace van een of andere chief die er al jaren niet is. We eten rijst langs de kant van de weg, zoeken naar een cultural centre en kopen (nog meer) souvenirs. Een koude cola en een flesje yoghurt (!) op een terras ergens op een eerste verdieping. Doodop nemen we een shared taxi terug naar ons guesthouse. Nele ligt te slapen en mijn ogen vallen ook langzaam dicht...(om 14.30 uur, het is heet...)'


29-03-09
'Vandaag een dorpje ten noorden van Tamale bezocht: Savelugu. We hadden het plan om van daaruit een nog kleiner dorpje te bezoeken al snel laten varen. In de wijde omtrek leek geen trotro te bekennen. Een taxichauffeur uit Savelugu bracht ons naar het paleis van de chief. Het paleis is het beste te omschrijven als een grote hut waar continu weer nieuwe hutjes bijgebouwd werden. De compound werd telkens uitgebreid en continu moest er weer ergens een stukje muur bij de omheining gebouwd worden. De chief woont er met zijn zes vrouwen, kinderen en allerlei familie. De hutten zijn gemaakt van klei, rond met een puntdak erop. Deze compound was vrij modern: de lemen muren waren afgepleisterd en de daken waren van golfplaten. De compound die we daarna mochten bekijken, had rieten daken en ongepleisterde lemen muren. De man des huizes was maar wat trots op zijn huis en verwelkomde ons met open armen. Hij heeft maar liefst drie echtgenotes. Toen ik even een van de hutten in gluurde, zag ik een grote tv staan. Hoe traditioneel de huizen er ook uit mogen zien, ze hebben wel allemaal elektriciteit en elektrische apparatuur.
We sjokten verder door het dorpje en kochten ergens wat fried yam. Het was een beetje aan het miezeren en we vroegen of we even ergens konden shcuilen om te eten. 'Ja natuurlijk!' Spontaan werden er twee plastic stoelen vrijgemaakt in de naastgelegen verfwinkel, twee verfblikken deden dienst als tafel.
Ook leuk om te zien hoe anders de taal in het noorden is. Dit keer geen 'obruni obruni!' maar 'saliminga saliminga!'. En het leek alsof elke vraag beantwoordt kon worden met een langgerekt door de neus gesproken ' Naaa...'. Het duurde niet lang voordat Nele en ik vrolijk 'Naaa...' zeiden tegen iedereen die we tegen kwamen.
Iets wat het dorpje nog mooier maakte: overal steken gigantische baobabbomen boven de hutjes uit.
Op een van de hutjes wordt modder gesmeerd. Een man zit op zijn knieen voor de muur en probeert de muur wat op te knappen. 'Local plastering', grinnikt onze gids, Mohammed de taxichauffeur.

's Avonds, terug in het guesthouse, raakten we aan het kaarten met wat Ghanezen. We spraken over van alles en nog wat: Mozart en Beethoven, Bradt onze gids ('Ken je hem niet? Aardige vent!'), isolatiemateriaal en dakconstructies in Belgie en Ghana, het klimmen van baobabbomen, de Big Lebowski etc. etc. etc....'


in de STCbus:
Werden we op de heen weg nog verblijd met niet alleen maar Nigeriaanse schreeuwfilms maar ook een muziekdvd van Boney M, op de terugweg was het enkel en alleen Nigeriaans geschreeuw.

Ik ben de laatste paar dagen nog druk bezig met het samenstellen van een simpel liedjesboek dat de andere vrijwilligers in Edwenase nog kunnen gebruiken als ik weer weg ben. Nog een weekje keihard werken en dan is het alweer gedaan...

Liefs Lotte

ps. Hoeveel vrijwilligers zitten er wel niet in Tamale? Hollanders all over the place...Blij dat ik in Kumasi zit...

  • 31 Maart 2009 - 10:38

    Marloes:

    Hee lieve lot!

    Ben het aan het regelen voor 'baby just cares for', breve gaat het vanavond inscannen en stuurt dan naar mij door en dan stuur ik het weer door naar jou toe.
    Ik zal nu dat herinneringsmailtje naar hem sturen ;)

    Wil je niet meer nummers, misschien lady madonna ofzo?

    veel liefs Marloes

    ps. ben de eerste!

  • 31 Maart 2009 - 11:48

    Je Vader,:

    dag lieve meid,
    ben weer niet de eerste
    maar zie je binnenkort
    toch weer live (is veel leuker).

    Dikke knuffel,

    Gerard.

  • 31 Maart 2009 - 11:50

    Ina:

    hoi lotte. lees dit stukje om 13.50 uur, ben de 2e??
    Ik mis nog wat foto's!!
    liefs en tot heel gauw.

    Ina

  • 31 Maart 2009 - 13:01

    Suzan:

    Hee!!
    Iedereen heeft het al gelezen en dan zeggen ze niks tegen mij!:O:P Maar oké!
    Eind van deze week wordt het 20 graden!Yes, lekker warm weer!En volgende week begint de competitie van de tennis weer!En dit weekend is de rsw(regionale scouting wedstrijden). Pam en ik mochten er niet heen omdat we te oud waren om mee te doen en te jong als leiding!:(
    Maar nu kunnen we met iemand meerijden en dan gaan we er zaterdagavond heen!Ik heb er zin in!!Het is altijd gezellig daar!

    Maar ik moet maar eens aan mijn huiswerk(wat jij niet meer hoeft!!)
    Liefs je Zusje!

  • 01 April 2009 - 19:41

    Monique:

    Hey Lotte.
    Wat kun je leuke lange verhalen schrijven. Dat vinden wij alleen maar mooi, blijven wij ook een beetje op de hoogte. Zo te horen bevalt het je heel goed daar en je zult al wel heel veel gezien hebben. Ik wens je nog veel plezier en succes de komende tijd daar.
    Groetjes Monique (tea rose)

  • 02 April 2009 - 20:33

    Eline:

    Heeej,
    wat een leuk verhaal weer :) Toch weer een hele belevenis, zo een reis naar Tamale! Wel zielig voor de haan! Is het stromende water weer terug?
    Hier gaat alles nog door, ik word echt steeds beter (maar misschien nog niet helemaal voor je terugkomst, maar dan heb ik me toch nog gedeeltelijk aan mijn afspraak gehouden toch?) en het zonnetje schijnt goed! Morgen lekker zonder jas op stap!
    xxx Eline

  • 03 April 2009 - 06:05

    Joyce:

    Yeeeey ik heb ook al zonder jas gefietst, zo geweldig! Eline stalkte me al waarom ik niet had gereageerd omdat ik het al wel had gelezen :P dus bij deze!

    Echt weer leuk verhaal! Ik neem even een momentje voor Mister Rooster... poor him.

    (8) Baby just baby just baby just cares forrrr (8)

    (x Joyce)

  • 04 April 2009 - 21:07

    Mech:

    hallo Lotte:

    Ik heb net je belevenissen weer gelezen, wij zijn net terug van ook een paar dagen op stap.
    Een heel stuk luxer als wat jij mee maakt,
    Onze douche was met lekker warm water, sorry!!!
    Maar ik geloof direct dat jij genoot van deze natuurdouche.
    Lotte nog even en dan komt je ma!!! morgen gaan we naar hun toe voor de verjaardagen, ik zal ze een heel dikke zoen van jou geven oke?
    Meid nog een paar geweldige weken daar bij je 2de thuis.
    Liefs voor jou van ons gerrit en mech.


  • 05 April 2009 - 19:25

    Ben En Suzan:

    Hoi Lotte,
    De verhalen zijn gedurende je verblijf aan het veranderen. Van op afstand bekijken naar...tot in de Ghanese wereld opgenomen zijn. Maar leuk blijft het.
    Vorige week begon het hier ook een beetje warm te worden, alleen nooit voor lang. Toch hebben we vandaag bij jullie thuis nog lekker buiten kunnen zitten. Je moeder is er al helemaal klaar voor om in het vliegtuig te stappen. En volgens mij telt je vader stiekem de dagen af.
    Lotte, nog even genieten van de andere wereld. De geluiden in je opnemen de geur opsnuiven en de warmte en leefwijze van de mensen tot je laten doordringen.
    Voor ons bestaat de wereld nog eerst uit het weekend afronden, met de benen omhoog voor de buis en studio sport.
    Groet, Ben en Suzan

  • 05 April 2009 - 19:42

    Karin:

    Hoi lieve Lotte

    Leuk verhaal weer. Ik had al in een boekje met Ghanareisverhalen (van je moeder geleend) gelezen, dat je in Tamale struikelt over de hulporganisaties. Volgens mij is die fiets op de foto ook een minstens 25 jaar oude Nederlandse fiets, mijn kinderfiets had vroeger zo'n rond achterlichtje. Zaterdag ben ik naar Hamburg gegaan met de trein om nog even te shoppen voor de reis. HSV moest ook spelen die dag en daaraan had ik om 18.57 niet gedacht. Zo'n kop-staartstation en de trein stond na een lege trein. Ik begon al te rennen, want overal hingen de mensen er met de benen uit. Een vrouw met kind kon het wel vergeten om mee te komen, maar ik was alleen. Dus ik zei: ik moet mee en sprong in de trein. Deuren dicht, potje met pieren en zweten. (laag plafond, dubbeldekker) Gelukkig had HSV gewonnen en kon ik er al in Winsen uit. Menigeen moest naar Hannover. Vandaag hadden we een mooie dag hier, we zitten buiten en in de nieuwbouw op de betonvloer met uitzicht op de tuin. Het wordt echte heel mooi. Vandaag heb ik Sander's kamer geschilderd, morgen nog een beetje blauw en behangen en nog dinsdag de vloeren leggen.

  • 05 April 2009 - 19:51

    Karin 2:

    Ik ga nog even door. De kinderkamers worden overwegend geel, bij Sander met blauw en oranje erbij en Timo met rood en een beetje blauw. Tussendoor schilder ik nog planken voor de timmermannen, voordat ze die onderaan de dakrand maken. De ramenman komt deze week de laatste gaten in de nieuwbouw opmeten, die hopelijk voor eind april gemonteerd worden. Nu moet ik alleen nog mijn grote rugzak vinden. Veel liefs en groeten van de mannen. Tot heel gauw. Karin.

  • 06 April 2009 - 15:30

    Hans:

    tjeee lotte je kan het allemaal bundelen en er een boekje van uitgeven voor je opvolger..

    tot gauw

  • 07 April 2009 - 04:14

    Sjoerd Janssen:

    He Lotte!
    Bedankt voor je reactie :) Wat heb je gafe foto's! Heel anders dan Nieuw-Zeeland haha :) Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt, cheers mate!

  • 08 April 2009 - 12:39

    Marian:

    Hoi Lotte,
    Wat gaat de tijd ineens weer snel.Gefeliciteerd met je vader en moeder. Die jij nu persoonlijk kunt feliciteren. Ik zou wel ff muisje willen zijn om jullie weerzien te zien in Ghana. Wat zul je genieten samen. Volgens mij laat je Karin en mama je dadelijk je land zien. Je vertelt er zo trots over dat het jouw land is geworden.
    Suzan zei maandag zo mooi we gaan haar nog maar 2x bellen. we tellen af. Lotte veel lol samen nog en tot gauw.
    groetjes MPRAK

  • 11 April 2009 - 20:46

    Mech:

    Hallo Lotte, Ina en Karin:

    Ina nog een keertje gefeliciteerd met je verjaardag en jij lotte met je moeder die je nu hahaha live bij je hebt, Karin natuurlijk ook met je zus.

    Jullie hebben vast en zeker een paar geweldige weken ,genieten!!
    En...tot ziens (het lijkt hier wel zomer!) in Deventer.

    Groetjes voor jullie van ons Mech & Gerrit.

  • 12 April 2009 - 18:25

    Tanne & Eva :

    tanne:
    heej lotte
    hoe gaat het daar ?
    zin om weer naar huis te komen ?
    eva en ik zijn hier aan het logeren. nog veel plezier en tot gauw

    xx van tanne

    eva:ik hoop dat je daar het leuk hebt . wij gaan straks naar het paasvuur.
    tot 10 dagen

    groetjes van eva

  • 14 April 2009 - 20:26

    Ouders Froukje:

    Hai Lotte, Nog even een dikke dank je wel voor je moeder die zo lief was spulletjes voor Froukje mee te nemen. Hoop dat je voorhoofdsholte ontsteking gauw over is.
    Geniet van je laatste daagjes. Bert en Ilse

  • 14 April 2009 - 20:56

    Joyce:

    Lotteeee!!

    Schrijf je nog een (laatste) stukje blog in Afrika? Ik ben een fan van je blog, gheheh! Heb je een voorhoofdontsteking...? Doet het pijn :O?

    x Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Lotte

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 32735

Voorgaande reizen:

16 November 2008 - 22 April 2009

Vijf maanden alleen naar Ghana

Landen bezocht: