Memorabele korte blog: de laatste! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu Memorabele korte blog: de laatste! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu

Memorabele korte blog: de laatste!

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

15 April 2009 | Ghana, Kumasi

Hoi allemaal!

Op dit moment schuil ik in Yao's woonkamer voor de megahoosbui die Kumasi overvalt. Mama en Karin liggen in het guesthouse twee minuten verderop en het zou me niets verbazen als ze lekker warm binnen thee zitten te drinken.
Vandaag precies een week geleden zag ik ze weer. Het was zo gek. Om de een of andere reden wou ik er op mijn best uit zien als ik ze op zou halen. In mijn nieuwe rok en nieuwste sieraden om stond ik op het vliegveld in Accra te wachten. Zo zenuwachtig was ik in maanden niet geweest. Ik had nog geen Lufthansapiloot gezien, maar toch kon ik mijn ogen niet van de uitgang af houden. Opeens zag ik twee wel heel bekende gezichten. Wat waren we blij om elkaar weer te zien. En hoe gek het in het eerste uur was om elkaar weer te zien, daarna leek het weer de normaalste zaak van de wereld om met ze in een gehuurde auto door Accra te rijden.

We zijn ondertussen een week verder. Mama en Karin hebben het idee dat ze hier al drie weken zijn en ik heb steeds minder zin om terug naar Nederland te gaan. Ik mis jullie allemaal, maar hier afscheid nemen is ook absoluut niet leuk. Ik wil niet naar het grauwe natte Nederland (hoewel het hier nu niet heel anders is..), ik heb geen zin in draadjesvlees, aardappels en bloemkool. Geef mij maar de palmbomen, mango´s, tropische hoosbuien en mega insecten in plaats van brede asfaltwegen met fietspaden, hutspot en vaste treinschema´s.

Ik heb het toch nog voor elkaar gekregen om last minute ziek te worden. Gisterochtend was ik toch opeens wel heel beroerd en had ik toch echt wel koorts met 39,1 graden Celsius. Na een paar uur wachten op labresultaten die uiteindelijk niet nodig waren, bleek ik een bacteriële infectie te hebben. Een voorhoofdsholteontsteking, een uit de hand gelopen verkoudheid van de airco in de bus naar Accra die nog veel erger werd na vijf minuten in de regen te hebben gelopen. Met een dubbele antibioticakuur kan ik er weer helemaal tegen aan. En nog steeds geen malaria...(afkloppen...)
Ik voel me al veel beter en loop nog op z´n oerhollands te snotteren (Zou het toch niet iets zijn wat mama en Karin mee hadden genomen uit NL?).

Vanavond ga ik mijn kamertje definitief ontruimen, morgen vertrekken we richting Volta Region. Zondag kom ik nog terug naar Kumasi om mijn bagage op te halen en dag te zeggen, maandag verlaat ik Kumasi definitief.

Ik word steeds beter in afscheid nemen. En ik heb iedereen beloofd dat ik in maximaal drie jaar terug kom naar Ghana. Dat jullie je alvast voor kunnen bereiden...;)

Tot over een weekje!

Liefs Lotte

  • 15 April 2009 - 17:28

    Eva:

    Lot, ik begrijp je, maar ik beno ok heel blij datj e terugkomt na een halfjaar niet met elkaar spelen!
    Wanneer reperteren we? ik mail wel!
    Liefs

  • 15 April 2009 - 17:32

    Gerard En Marloes:

    Hee lieverd!

    Nou hier geen slecht weer hoor, vandaag zowel rond de 20 graden!
    We kunnen niet wachten tot je thuiskomt, het voelt nu ook een beetje leeg zo zonder mama.
    Morgen gaan we eten bij Ad&Brigitte en vrijdag bij Gerrit&Mech, wordt gezellig!
    We bellen zondag nog wel.
    In tegenstelling tot jou kijk ik (Marloes) heel erg uit naar maandag, Oxford!
    Toch voelt het vreemd om dan weg te zijn, als jullie hier met zijn vieren weer samen zijn. Maar ik ga zeker woensdagavond bellen!

    heel veel liefs hier uit het zonnige Holland!

  • 15 April 2009 - 18:47

    Lia:

    lieve lotte,

    sterkte met het afscheid de komende dagen! Fijn dat je moeder er is, je bent dan al weer een ietsiepietsie klein beetje terug in Holland.Samen terugreizen maakt het wellicht wat eenvoudiger voor je! Ik verheug me op het weerzien met je! Tot gauw, Lia.

  • 15 April 2009 - 20:38

    Ben En Suzan:

    Hoi Lotte,
    De laatste mail.
    Wat klinkt dat al definitief. Maar eerst nog even samen met je moeder en Karin genieten. Gedragen ze zich een beetje daar?
    Het is hier in Nederland al vast wat aan het opwarmen, zo dat straks de overgang niet zo groot voor je zal zijn.
    Jij druk met afscheid nemen. Wij kunnen ons verheugen op het weerzien en alle verhalen.
    Alleen.....wel even wennen om geen leuke mailtjes meer te ontvangen.
    Geniet nog van de laatste week en daarna een goede terugreis!!!!
    Groet, Ben en Suzan

  • 16 April 2009 - 04:54

    Joyce :

    Heeej!

    Yes! Nog een blog uit Afrika!
    Wie heeft wel zin in gekookte aardappels met bloemkool XD, er zijn veel betere dingen (lasagne, pannenkoeken, pasta, gehakt, rijst)...
    Beterschap, hopelijk kun je nog genoeg genieten van je laatste dag

  • 16 April 2009 - 04:56

    Joyce:

    -en! Ja... per ongeluk al op reactie plaatsen gedrukt. Je zult inmiddels wel heeeel bruin zijn ;)!

    -xXx- Joyce

  • 16 April 2009 - 16:45

    Eline:

    Heej!
    Het lijkt me ook best raar om daar zo lang te zijn, iedereen en alles te leren kennen en dan weer weg te moeten! Maar dan kom je toch wel terug in een mooi groen nederland! Gister was het zelfs echt zomers weer! Maar ik ga nu lekker eten, heerlijke pasta!(nee aardappels verlang ik ook niet naar)
    Nog veel plezier en beterschap de laatste tijd en dan zien we je alweer snel!
    xxx Eline

  • 16 April 2009 - 17:26

    Frank En Edith:

    ....Maar je vergeet het niet hoor Lotte, en trouwens: je kunt op elk moment in gedachten weer terug naar Ghana. En daarnaast wachten hier ook weer allemaal nieuwe en spannende dingen op je. Veel succes met afscheid nemen. Stiekem zijn wij wel blij dat je weer terug komt. Dikke kus en tot gauw! Oh ja: en ook kussen voor m'n zussen.

  • 16 April 2009 - 19:13

    Marijke:

    Lieve Lotte,

    Bedankt voor al je mooie en ontroerende verhalen. We hebben er erg van genoten.Heel bijzonder wat jij allemaal hebt mee gemaakt.We zullen je verhalen missen.Geniet nog van de laatste dagen al zal het afscheid nemen wel moeilijk zijn.Goede reis terug en we zien je gauw in Deventer.Lieve groeten Marijke

  • 17 April 2009 - 06:44

    Roland:

    Lieve Lotte,

    dank voor je leuke verhalen. zien je binnen kort.
    groeten uit Gorssel

  • 17 April 2009 - 19:20

    Monique Arnhem:

    Volgens mij zijn er een heleboel mensen die met smart op je zitten wachten. Goeie reis terug en tot kijk. Groetjes aan Ina en Karin.

  • 17 April 2009 - 21:09

    Mech $ Gerrit:

    Hallo daar:

    Hopelijk komt dit nog door, dat zal meid dat het moeilijk is om afscheid te nemen daar! En ik denk dat je alles in gedachten mee zult nemen.
    Maar ook wij vinden het leuk om je weer te zien, en we weten wel dat jullie en heel warme ontvangst zullen krijgen van je pa/suzan en marloes.

    Heel goede terugreis naar ons Nederland waar het voorjaar met een beetje zomer is.

    Liefs voor jou en je ma /karin.

    mech $ gerrit

  • 20 April 2009 - 16:52

    Ina:

    Dag lieve allemaal,
    dit is een live-reactie uit Accra! We zijn vandaag mt de STC-bus van Kumasi anar Accra gereden, in een hotel gedropt en zitten nu al weer in een intrnetcafe. Het was een hele mooie tijd in Ghana, enerverend, indrukwekkend enzovoort. Om dit samen met Lotte en Karin te mogen meemaken is heel bijonder. Veel liefs en tot heeeel gauw! Ina en ook Lotte natuurlijk,zit naast me!!

  • 20 April 2009 - 20:15

    Monique Arnhem:

    Nou, dat is leuk, nog een brichtje van Ina op de valreep! Goeie reis allemaal en tot ziens.

  • 21 April 2009 - 11:47

    Gerdien:

    Hoi Lotte,
    Kan ik al zeggen 'welkom terug in Nederland'? Het was erg leuk om jouw verhalen te lezen en de foto's te zien. Ik ben zelf net een weekje terug uit Rwanda, misschien een idee om een keer een kopje thee bij de tearose te drinken? Om weer een beetje aan nederland te wennen zal ik maar zeggen.
    Groetjes, Gerdien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Lotte

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 32735

Voorgaande reizen:

16 November 2008 - 22 April 2009

Vijf maanden alleen naar Ghana

Landen bezocht: