Life in Kokobeng - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu Life in Kokobeng - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu

Life in Kokobeng

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

01 Februari 2009 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal!

Elke keer dat ik Kokobeng in loop lijken meer mensen mijn naam te weten. “Lotte, Lotte! How are you?” De nieuwtjes gaan razendsnel het hele dorp door. Ik kijk er al niet meer van op als een schijnbaar wildvreemde me hartelijk begroet en me bij mijn naam noemt.

Vrijdagavond gingen Ide en ik naar ‘de bar’ in Kokobeng. Het dorp heeft maar liefst twee straatlantaarns. Overal op straat waren mensen die zich verzamelden om een kaarsje of een klein vuurtje. De tafeltennistafel wordt verplaatst naar het licht van de lantaarnpaal zodat de kinderen nog verder kunnen spelen. Als Yaabrah ons ziet, roept ze enthousiast onze naam. We worden meteen aan weet ik veel wie voorgesteld en meegetroond naar het barretje. Prince, een ‘vriend van het weeshuis’, zit al duidelijk langere tijd in het barretje naar de tv te staren. Een sigaret in de hand, een glaasje met de lokale sterke drank naast hem op de houten bank. Als we vragen of hij wat wil drinken, zegt hij dat hij voorlopig nog niet genoeg appotaschi op heeft. Er kan nog wel wat meer bij, vertelt hij ons met zijn doorlopen ogen en naar alcohol ruikende adem. Een paar kinderen in het barretje zijn raar aan het dansen om toch maar op de foto te komen. Aan de muur hangen de vreemdste posters die ik ooit gezien heb. Een kalender met foto’s erbij van een of andere beroemde Ghanese acteur. Hij is overleden tijdens een auto-ongeluk. Als eerbetoon aan hem is er een kalender gemaakt met foto’s van hem, het autowrak, zijn rouwende vrienden en familieleden, zijn verdrietige vrouw, een handjevol Ghanese celebrity’s op zijn begrafenis en, als hoogtepunt van dat alles, zijn lichaam opgebaard in de kist. En dan ook nog te bedenken dat er niet een, maar maar liefst drie verschillende versies van deze poster hingen…

Elke ochtend lijken steeds meer kinderen het paadje langs het weeshuis te gebruiken om naar school te lopen. Ze zijn allemaal maar wat nieuwsgierig naar die obruni’s die sinds kort in het weeshuis wonen en elke ochtend met hun duffe hoofd bij een kampvuurtje zitten te ontbijten. En natuurlijk allemaal vrolijk naar ons zwaaien en ons een goedemorgen wensen.

De cultuur in zo’n dorpje is totaal anders dan de cultuur in de stad. Het zijn twee totaal verschillende soorten Afrika. Het Afrika van de stad: een drukke kleurige chaos waar de Westerse maatschappij steeds meer naar boven komt. En het Afrikaanse platteland: een simpel en eenvoudig leven met het traditionele geloof wat nog een vrij grote rol speelt. Maar ook hier komt ‘de Westerse beschaving’ steeds meer naar boven. Als ik op een klein vervallen bankje in het dorp zit te wachten op een trotro, naast me een oud vrouwtje met prachtige gekleurde doeken omgewikkeld die geen woord Engels kan, hoor ik opeens een mobiel overgaan. Het vrouwtje staat op en haalt ergens onder al die doeken een telefoon vandaan, neemt op en begint in het Twi te brabbelen. Weg was mijn illusie van het idyllische ouderwetse Afrikaanse platteland.

Yaabrah nam Ide en mij ook mee naar de heilige waterbron op een heuvel buiten het dorp, in het bos. Een schijnbaar doodnormale modderpoel op een mooi rustig plekje in het oerwoud. Bij een grote boom stapt Yaabrah uit haar slippers en loopt op blote voeten verder. We volgen haar naar de waterbron waar niet in gevist of gezwommen mag worden. Bij een oude boom liggen allerlei offers voor de jujuman. Lege flessen Schiedamse jenever, een half vergaan geitje en meerdere ondefinieerbare voorwerpen…Yaabrah vertelt ons dat er voor elke nieuw geboren baby een offer gebracht wordt.
Toen Kwame vanmorgen onze foto’s zag van de waterbron, waarschuwde hij ons. “They will haunt you. It is a sacred place, you’re not allowed to take pictures there”, zegt hij geheimzinnig. Weten wij veel…
Amba wees me erop: “Lotte, het is al wel bijna februari. Je moet wel blijven repeteren voor je toelating in juni.” Het opende even mijn ogen. Ja, ik moet zeker wel blijven repeteren. De tijd vliegt voorbij. Dwarsfluit oefenen is zoiets absurds in een dorpje als Kokobeng. Het is zo stil dat je elke radio in het dorp hoort. Overal hoor je krekels en vogels, stemmen uit het dorp. En dan opeens: een fluitconcert van Mozart schalt door het hele gebied. Over de bouwplaats lijkt een rust neer te dalen. Ik overstem de radio, ik word de radio. De bladmuziek hangt met kleine stukjes tape aan de muur. Wie heeft een muziekstandaard nodig als je leukosilk hebt? De witte stukjes tape zijn binnen de kortste keren verkleurd door al het rode stof.
Aan het einde van een stuk, net na het slot, heerst er een stilte op de bouwplaats. De bouwvakkers die normaal naar elkaar schreeuwen en met elkaar ouwehoeren zijn stil aan het werk. Een van hen is zachtjes een deuntje aan het fluiten.
Helaas is deze rust na vijf minuutjes alweer verdwenen.

Gisteren zijn Ide en ik de stad in geweest. De Bradt (de reisgids voor Ghana, dankjewel Mario!) vertelt dat er ergens in het centrum een koffiebar zou zitten die cappuccino’s verkoopt. Een van de weinige dingen die ik echt mis, op kaas en karnemelk na, is cappuccino. Na een kleine zoektocht vinden we, verstopt in een groot gebouw, een lege koffiebar. Gezellig is het absoluut niet, maar cappuccino verkopen ze wel. Wat kan dat toch lekker zijn! Een van de dingen die ik hier sowieso al geleerd heb: het waarderen van kleine luxes zoals een flesje cola of een cappuccino. Ik denk dat ik een wekelijks cappuccinomomentje inplan…

Vanaf morgen komen de eerste kindjes in het weeshuis. Ik ben heel benieuwd hoe de dag en de rest van de week gaan verlopen…Jullie horen het volgende week van me!

Liefs Lotte


  • 01 Februari 2009 - 15:54

    Eva:

    Leuk Lot!! Je hebt je toch al wel aangemeld in Utrecht?!
    Liefs

  • 01 Februari 2009 - 15:56

    Eva:

    Heeej, je bent nog dingen erop aan het zetten, haha!

  • 01 Februari 2009 - 15:58

    Gerard:

    Hoi lieverd,
    Ik ben de eerste die reageert op dit bericht;hoe gaat het eigenlijk met je??
    Hier gaat alles zijn gangetje,het is weer winter met koude en vorst.Vandaag hebben we de woonkamer geschilderd met z'n tweeen in een lichte tint,Marloes heeft
    gewerkt en Davis de 100 meter gewonnen en we hebben je meerdere keren geprobeert te bellen.
    We proberen vanavond nog contact met je te krijgen.Veel liefs Gerard.

  • 01 Februari 2009 - 16:18

    Loes:

    lotttie! ik vind dat je super op die foto;s staat! haha vrolijke lotte =D
    schiedamse jenever... dan ben je nog een beetje dichterbij kai en mij, want schiedam daar komen we elke keer langs met de trein haha! goed oefenen met je fluit idd! ben benieuwd hoe het klinkt als je weer terug bent! en ik heb even in mn rooster gekeken en ik ben de dag nadat je terug komt helemaal vrij waarschijnlijk! dus ik ben wel benieuwd hoelaat je 22 april weer terug komt hihi! want daar heb ik zinininin!
    oke heel veel plezier in het weeshuis, volgens mij is dat dorpse leven bijna nog leuker dan in de stad! heel veel plezier en een dikke knuffel van loes!

    ps ik heb al 2 voldoendes terug haha xx

  • 01 Februari 2009 - 16:44

    PKST:

    Hoi die Lotte van ons allemaal (Karin, Sander, Timo en mezelf). Is het inderdaad alweer 1 februari ?? De tijd vliegt. Nog even en het is alweer 22 april...Voor jouw Lotte wordt het een onvergetelijke tijd in Afrika, voor ons de tijd van de grote verbouwing die niet echt opschiet zolang het blijft vriezen... Pas bij min. +5° (ook s'nachts) kunnen ze weer aan de slag. Tja in Ghana is het duidelijk wel warm genoeg om te schilderen zo te zien. De jongens vonden je wel hip in dat groene shirtje..En haha die Gerard..., hij dacht dat ie hij als eerste reageerde, maar eigenlijk dus helaas nr. 2... Die papa toch. OK Eva !! Lotte, keep going strong met of zonder cappuccino momentje..

  • 02 Februari 2009 - 17:44

    Eline:

    Heeej!
    Leuk berichtje met ook hele leuke foto's er weer bij! Leuk dat je allebei de kanten van het afrikaanse leven meemaakt! Lijkt me echt wel bijzonder in zo een klein dorpje!
    Hier is het weer aardig koud, maar waarschijnlijk toch geen sneeuw op mijn verjaardag, is al over 2 dagen :) Jammer dat je er zaterdagavond, als ik mijn feestje geef, niet bij kan zijn maar we zullen nog wel even aan je denken ;) En dan krijg ik over 2 weken een healing, heel benieuwd hoe dat zal zijn, hopelijk zonder vervloekingen enzo haha!
    Nou geniet er nog van want voor je het weet ben je alweer terug!
    xxx

  • 02 Februari 2009 - 19:53

    Ben En Suzan:

    Hoi Lotte,
    Wat een leuke verhalen.
    Je vorige bericht kwam gelijk met ons "Familie weekend". Dat betekent dus zeer weinig slaap. We moeten dan namelijk de jeugd bijhouden met het bluf-kaarten en mexicaantje. Dat vraagt enige nachtelijke uurtjes en dat zijn we niet meer gewend op onze leeftijd. Toch de volgende ochtend weer op tijd paraat voor het gezamenlijke ontbijt (of was het de brunch?)Gelukkig hadden we de maandag erna nog vrij.
    Op dit moment twijfelen we of de schaatsen nu wel of niet in het vet kunnen voor de volgende keer. Het is weer gaan vriezen, met af en toe wat ijzel.
    Maar wat voor ons nu wel gaat tellen is.....hoe staat het met de sneewberichten in Pfronten!!!!!!!
    Zo te lezen ben je erg actief met het klussen en ook nog met de muziekoefeningen. Wat zal dat vreemd zijn...klassieke muziek op een bouwplaats. Hier schalt dan Jan Smit (of zo iets)uit de radio. Ook leuk.
    Lotte, bruin nog maar lekker bij (lukt al aardig, zo te zien op de foto's)en veel plezier.
    Groet, Ben en Suzan


  • 02 Februari 2009 - 20:45

    BRIGITTE, AD,O EN P:

    Hoi Lotte,
    Wat een mooi verhaal en samen met die mooie foto's kunnen we ons beeld aardig vormen. Ik stel me voor hoe die bouwvakkers kijken als jij fluit.
    Heel veel plezier met de nieuwe kinderen in het weeshuis. Liefs van ons allen. Pelle,Olga,Ad,Brigitte

  • 03 Februari 2009 - 13:58

    Joyce:

    Heej!

    Je schrijft echt mooie en leuke verhalen! Ik ben nog wel een beetje in shock van die kalender... ahem...

    Je hebt ook zojuist een nieuwe quote, leukosilk als muziekstandaard, haha :tooth:!

    Ik mag morgen mijn rijbewijs ophalen :D. Belangrijker nog, Eline wordt 18! Ze houdt zaterdag haar feestje.

    De eerste kinderen komen dus deze week? Dus dan begint het... Succes!

    x Joyce

  • 03 Februari 2009 - 21:08

    Sophia:

    lieve lotte!! wat leuk wat leuk wat leuk om weer een verhaal van je te lezen. Nouja, het leest als een verhaal maar voor jou is het helemaal echt: voor ons achterblijvers blijft het een verhaal. Heel veel liefs en ik sluit me aan bij eva wat betreft inschrijven in Utrecht (en amsterdam!!)

    kusjes sop (en alexander)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Lotte

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 667
Totaal aantal bezoekers 32792

Voorgaande reizen:

16 November 2008 - 22 April 2009

Vijf maanden alleen naar Ghana

Landen bezocht: