Vervloekingen van de jujuman - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu Vervloekingen van de jujuman - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu

Vervloekingen van de jujuman

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

24 Januari 2009 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal!

Na een weekje kamperen en improviseren, roeien met de riemen die je hebt, ben ik weer voor twee dagen in de stad. Wat gaat zo'n week snel.Een korte beknopte beschrijving van mijn week. Ik heb geklust, gelakt, schoongemaakt, gelachen, buikpijn gehad, gedanst met een fetish priest, nog meer geklust, 's nachts wakker gelegen van allerlei vreemde geluiden, een oven gebouwd, drie keer naar het ziekenhuis geweest, nog meer geklust, hele leuke post ontvangen en nog meer schoongemaakt.

21-01-09 in mijn dagboek:

'Onze eerste nacht in Kokobeng. Geen elektriciteit, geen stromend water, een half emmertje water om ons vieren te wassen en de wc door te spoelen.
Na een hele hoop gegil en gegiechel en het doden van twee megainsecten (een gigantische tor en een gigantische donkergroen gekleurde spin) kruipen we een beetje bang onder onze klamboe. Wat een verandering vergeleken met Kumasi. Geen auto's, brommers of trotro's die langs racen, maar ook zeker geen stilte. Overal krekels en nachtvogels. Midden in de nacht word ik wakker van een soort geroffel. De raarste ideeen schieten door mijn hoofd. Het gebouw stort langzaam in. Rare beesten gaan ons aanvallen. Een stel gekken uit het dorp komt ons overvallen. Ze komen ons halen. 's Nachts alleen in het donker haal je je de raarste dingen in je hoofd. Het ging maar door, door en door. Gelukkig was ik na een tijdje gerustgesteld. Het geluid kwam niet dichterbij. Ik hoorde stemmen zingen. Hoe kwam ik aan al die rare ideeen? Het geroffel was gewoon afkomstig van een aantal trommels.
Ze leken de hele nacht door te gaan, alsof de muzikanten nooit moe werden.

Vanmorgen rond 05.00 uur was ik alweer wakker. Nog steeds (of alweer?) trommels en gezang. En naarmate de tijd verstreek hoorde je steeds meer vogels. De hanen kraaiden als in een kettingreactie. Om 06.00 uur waren de trommels stil. Nu hielden alleen de duizenden vogels, krekels en hanen je nog wakker.'

(...)

'We zijn erachter waarom er de hele nacht zo'n groot feest was. Vannacht zijn er een aantal jujumannen (fetish priests) in het dorp aangekomen. Groot feest natuurlijk. Vanmorgen kwamen Ide en ik in het dorp een kleine bijeenkomst voor de jujuman tegen. Een man in traditionele kledij stond in een soort van trance te dansen, met een groot mes in de hand. Om hem heen stond een groep mensen met drums en kalebassen te dansen en zingen. Het leek een serieuze aangelegenheid. Ik vond het bijna een beetje luguber. Die man die zo vreemd in een trance stond te dansen, zwaaiend met een groot mes. Heel vreemd. Je kan een jujuman 'inhuren' om iemand te vervloeken of juist een vloek op te heffen. Het is erg duur en omdat de meeste mensen weinig geld hebben wordt er vaak in natura betaald. Heel soms worden er zelfs nog jonge maagden gebruikt als betaalmiddel. Daarom vroegen ze ons op straat hoe oud we waren....'


Ik zit nu weer gewoon op de compound, met stroom en een schone badkamer. Er is inmiddels stromend water, een werkende wc, twee douches, maar verder is het in Kokobeng nog echt kamperen. We eten zittend op een grote baksteen met het bord op schoot. Vanaf zes uur 's avonds lopen we met zaklampen zoekend rond. Gelukkig slapen we niet alleen op deze bouwplaats. De masons, een stel bouwvakkers uit Kumasi, slapen er ook. Een stel gezellige, goed te vertrouwen jongens. Er wordt voor ons gekookt voor het weeshuis op een klein kampvuurtje. En dit zal raar klinken, maar 's ochtends zit ik koukleumend met allerlei doeken omgeslagen voor het weeshuis, dolblij met mijn kopje naar vis smakende thee uit een vies plastic bekertje.

De jujumannen zijn een volle week in het dorp Constant zijn er zogenaamde 'blessings' waarop veel muziek gemaakt wordt en een van de jujumannen in een soort van trance staat te dansen. Gisteravond was er weer een. Yaabrah, onze vriendin uit het dorp, haalde ons over mee te gaan om te dansen. Prima, dachten Ide en ik (Ide: een nieuwe vrijwilligster, we wonen samen in Kokobeng). Aangekomen op de plek van de blessing was er een gigantische open kring om een dansende vrouwelijke fetish priest (jujuvrouw?). En hier moesten wij, de twee obruni's waar iedereen toch al naar keek, bij gaan staan dansen? Na veel gedoe haalde Yaabra ons toch over. Samen met haar, een andere vrouw en een kindje liepen Ide en ik naar de fetish priest, in het midden van de kring, en begonnen te dansen. Je hoorde zelfs een reactie van alle mensen er omheen. Iedereen begon te joelen, de half ingedutte muzikanten veerden op en begonnen nog harder muziek te maken. Na een tijdje vonden we het wel weer prima. Nu heeft het dorp wel weer genoeg van ons gezien. Alsof we toch al niet bekend waren in het hele dorp...

Diezelfde avond werd ik misselijk. Mijn avondeten kwam eruit, maar daarna voelde ik me weer prima. Ik viel in slaap en sliep heerlijk voor het eerst in tijden. De volgende ochtend hoorde ik een zieke Ide naast me. 'Lotte, ik ben heel ziek...' Bij haar was ook alles eruit gekomen, de hele nacht door. Het verschil was dat zij er nog steeds heel veel last van had. Ik was vrolijk, en een van de eerste dingen die door mijn hoofd schoten: 'Oe, misschien hadden we niet moeten dansen gisteravond, de jujuvrouw heeft ons vast vervloekt.' Bij nader inzien is er waarschijnlijk iets mis geweest met het eten. Ik heb nu nergens last meer van, helaas Ide nog wel. Waarschijnlijk heb ik al wat meer weerstand opgebouwd.

En wat betreft de rare uitslag: aan het begin van de week leek het meer te worden. Ik ging weer langs bij het ziekenhuis, waar ik de rest van de week ook nog teveel ben geweest. Enkel voor controle en om het verband telkens te vervangen. Een hele opgave, naar het ziekenhuis in de stad komen als je in een klein dorpje aan een onverharde weg zit waar drie keer per dag een auto langs komt. Vanmorgen was ik er voor de laatste keer (misschien had ik een afscheidsfeestje moeten geven...). De infectie bestond nu enkel nog uit wat kleine wondjes en velletjes. De wond is helend en niet meer besmettelijk. Enige minpunt van de goede verzorging van het ziekenhuis is dat ik nu een allergische reactie heb van alle tape die er constant op heeft gezeten...

Ik probeer wat foto's bij dit bericht te zetten, dan hebben jullie hopelijk een beeld van Kokobeng.

Dankjulliewel voor alle kerstkaartjes en andere post!

Liefs Lotte


  • 24 Januari 2009 - 18:03

    Mprak:

    Hoi Lotte,
    Het wordt met de week een spannender verhaal. Het is net alsof ik een boek aan het lezen ben.En ik ben erg benieuwd hoe het weer verder gaat.
    Heerlijk voor je dat de uitslag weer bijna over is.
    Je gelooft toch niet echt in die vervloekingen Lotte!
    Of kunnen die ook nog door gestuurd worden naar Nederland?
    Wij wensen je nog veel beterschap en veel plezier maar dat lezen we wel dat je dat nog steeds hebt.
    liefs mprak

  • 24 Januari 2009 - 18:14

    Ina:

    hee lieverd!
    wat een avonturen allemaal! ik had me wel van die spannende nachten voorgesteld in de stilte van het platteland. ik hoop dat jullie dans voor de priest positief uitvalt. Fijn dat je uitslag minder wordt, maar wat is het nu geweest? Zal je het ooit weten?
    Het lijkt me nu heel luxe dat je weer bij je afrikaanse familie op de compound bent, in de vertrouwde omgeving. We bellen morgen weer.
    Veel liefs van ons allemaal, mama.

  • 24 Januari 2009 - 18:43

    Mech En Gerrit:

    Hallo Lotte;

    Wat een spannende verhalen meid, het lijkt inderdaad net een verhaal uit een boek! En jij zit er midden in en maakt dat mee, wat een ervaringen, mooie maar dus ook iets minder leuk.
    ik vind het heel erg verstandig van je dat je heel goed kijkt wat je inneemt tegen de uitslag. Hopelijk gaat het nu allemaal weer beter? Maar jullie zijn vast niet misselijk geworden van het dansen met die vrouw hoor. Wel heel apart.
    Lotte het is erg fijn om op deze manier van jou leventje daar te lezen, heel veel sterkte met je lakken verven enz.
    liefs van ons mech en gerrit.


  • 24 Januari 2009 - 19:18

    Eline:

    heej Lotte!
    Zo dat is wel weer heel wat anders, daar in kokobeng! Lijkt me niet fijn om daar ziek te zijn... Gelukkig dat het in ieder geval met jou weer wat beter gaat en dat ook de uitslag zo goed als weg is! Het zal vast het eten zijn geweest, niet een of andere vervloeking, maar ja je weet het nooit he... Nou hopelijk komt het nu helemaal goed en geniet je nog van de laatste paar maanden!
    xxx Eline

  • 25 Januari 2009 - 10:49

    Frank En Edith:

    Tsjonge, stoer allemaal zeg! Dat zijn nog eens verhalen om later over te vertellen: "In de periode dat ik in Ghana woonde, was het heel normaal om met z'n vieren een halve emmer vies water tot je beschiking te hebben...."
    We zijn vol bewondering, Lotte!
    Veel liefs uit het iets minder avontuurlijke Huissen

  • 26 Januari 2009 - 12:25

    Joyce:

    Heeeej Lotte!

    Haha, niemand vervloekt jou, ben je te lief voor ;). Gaat het al een beetje be

  • 26 Januari 2009 - 12:30

    Joyce:

    Oeps... ik drukte per ongeluk op reactie plaatsen...

    ik ga hier wel weer verder. Gaat het weer een beetje beter met Ide? Lijkt me heel vervelend om zo ziek te zijn helemaal in Ghana :(

    Succes met het harde werken! Ik ga morgen afrijden :O

    x Joyce

  • 26 Januari 2009 - 19:32

    Monique:

    Nou nou, wat je leuk vindt! in een ghanees ziekenhuis terecht komen en dan ook nog een halve emmer water delen met 4 man!!! Vind je het nog leuk?? Ik ben toch meer het type lekker bed, lekkere ruime douche en een goede maaltijd! Succes daar en ik hoop dat je geirriteerde huid snel opknapt. Tot de volgende keer.

  • 28 Januari 2009 - 11:14

    Jan & Lenie:

    Hallo Lotte,
    Leuk al die wetenswaardigheden die je beschrijft.
    Zaterdag as. vertrekt er weer een ex-collega van je naar Afrika. Gerdien gaat enkele maanden naar Rwanda om de ogen van(met name)kinderen te onderzoeken, en een "passende" bril te regelen. Je hebt nog wat meegemaakt van de brillenactie die we bij de Tea-Rose voor haar hebben opgezet. Al met al heeft dat zo'n 300 brillen opgeleverd. Ook Hans Anders is een grote partij(overjarige)brillen komen brengen. Zij kan dus even vooruit.
    Hier gaat het weer vriezen, dus de schaatsfanaten halen de schaatsen weer voor de dag, deze winter gaar verder aan jou voorbij schatten wij in. Wel, tot spoedig maar weer.
    Groetjes van allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Lotte

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 32794

Voorgaande reizen:

16 November 2008 - 22 April 2009

Vijf maanden alleen naar Ghana

Landen bezocht: