Januari in Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu Januari in Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu

Januari in Ghana

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

06 Januari 2009 | Ghana, Kumasi

Gelukkig nieuwjaar!

Mijn jaarwisseling was er zeker een om te onthouden. Ik zat een paar dagen in een lodge aan het strand, om te genieten van een korte 'vakantie', samen met Amba, Carla en Sabrina (twee nieuwe vrijwilligers) en Kwame. We hadden Kwame meegenomen bij wijze van kerstcadeau. Wat was hij blij! Volgens mij heeft hij genoten die paar dagen. Het leek alsof hij het hele dorp kende toen het tijd was om weer terug te gaan.
Op oudejaarsavond liepen we met een groep van 8 Nederlandse meisjes, Kwame en Louis, een andere Ghanees, naar een feest dat gehouden werd in een vakantieresort een stukje verderop. Over het strand liepen we op het geluid van de bonkende muziek af. Daar aangekomen bleek de groep feestvierders voornamelijk te bestaan uit dronken Britten, gemixt met een handjevol verliefde stelletjes die de hele avond dromerig in het kampvuur staarden. Op het personeel na was iedereen wit. Wat was ik blij dat wij die dag een Ghanese vriendengroep hadden leren kennen die in onze lodge verbleven. Zij kwamen ook naar het feest en samen maakten we het toch nog een beetje gezellig. Niemand had natuurlijk de precieze tijd, dus meer voor de vorm telden wij (de Nederlanders) het nieuwe jaar af. Is dat een Nederlandse gewoonte? Nee toch? Wij waren de enige die begonnen te tellen, de rest keek ons een beetje vreemd aan. Bij NUL! proostten we allemaal en kusten we iedereen oerhollands drie keer op de wangen. Grappig, op zo'n moment maakt het ook niet uit hoe goed je iemand nu wel of niet kent. Je bent toevallig op dezelfde plek belandt en viert daarom gezellig samen het nieuwe jaar. Al vrij snel liepen we terug naar onze lodge voor onze nieuwjaarsduik. Ik kreeg een telefoontje uit Delft (ik noem geen namen...;P), en om 01.00uur oudejaarsnacht op een verlaten strand in Ghana had ik contact met de feestvierders in Holland. Ik wou dat ik dat gesprek had kunnen opnemen, wat een leuk telefoontje was dat! :D
Bij onze lodge brandde een groot kampvuur, een paar rastamannen waren djembe aan het spelen. Er hing een heerlijk ontspannen gezellig sfeertje. We konden het niet laten, we trokken onze kleren uit en gillend renden we de zee in voor onze nieuwjaarsduik. Het water was heerlijk warm, op de achtergrond hoorden we de trommels en zagen we een kampvuur. Daar zit je dan, om 02.00 uur 's nachts in Ghana in de zee om het nieuwe jaar te vieren, samen met drie Nederlandse meisjes die je eigenlijk niet zo goed kent. Maar dat moment, dat maakten we allemaal samen mee, en dat schepte een band. De rest maakte allemaal niet uit.
Weer op het droge raakte ik aan de praat met een van de rastamannen, Zion. Wat een type! Het was een heel vreemd gesprek. Hij was sowieso zo stoned als een garnaal, ik was op, mijn ogen stonden op het punt om dicht te vallen (Ik ben ondertussen gewend aan bedtijden van 21.30 uur tot 06.00 uur...) en Zion begon over 'good spirits, good vibrations, the rasta way of life'. We konden op de een of andere manier wel goed met elkaar opschieten, dus we spraken af dat ik de volgende dag nog even bij hem langs zou komen. Vlak voordat ik naar bed ging, probeerde ik Nederland nog te bellen. Er was zo goed als geen bereik, ik had maar liefst 1 minuut een hele slechte verbinding, daarna viel alles weer weg. Het was zo kort dat Roissy de volgende dag aan me vroeg of hij het nu gedroomd had of dat ik echt even 's nachts had geprobeerd te bellen (Ja, ik was dat uur tijdsverschil ook even vergeten...). De volgende ochtend stond ik om 07.45 uur weer naast mijn bed.

Ik heb Zion nog een paar keer vaker ontmoet. Ik kwam bij hem thuis(een kleine 'rastanederzetting' , hij maakte lemongrasstea voor me en we kaartten samen. Hij leerde me djembe-en, we praatten over muziek en het leven van een rasta. We proostten op 'our good vibe'. Nu zit ik weer in Kumasi op de compound, terug in de bewoonde wereld, met niet alleen een prachtige djembe gekocht van Zion, maar ook met een prachtig verhaal over de rastaman met zijn gigantische dreadlocks die hij uitschudt als een model in een shampooreclame en zijn zelfgebouwde huis vlakbij een klein vissersdorpje in Ghana.

Ik raakte tijdens een van de dagen aan het strand aan de praat met Benjamin, een twintigjarige jongen die woonde in het dorp. Hij was er helemaal uit. Later wou hij een 'slim lady' trouwen. "Waarom?", vraag ik nieuwsgierig en ik probeer het gesprek op gang te houden. "Fat lady's don't work. They only sit and eat. She'll cost me too much money. I want a woman that works a lot." -"So you're saying that fat lady' don't work? In Holland it's not like that. Fat lady's in Holland also work, just like the slim lady's." -"I've seen it myself in the village. All the fat lady's there don't work, they only sit and eat." Natuurlijk schoot ik in de lach. Wat een heerlijke logische, maar tegelijkertijd ook vol vooroordelen zittende redenering.

En wat betreft de tweede ronde van de verkiezingen: de NPP, 'onze' partij, heeft verloren. Er zijn geen rellen of andere problemen ontstaan. Iedereen in Kumasi is droevig, maar is tegelijkertijd ook alweer positief over de uitslag van de nieuwe verkiezingen over 4 jaar. "Natuurlijk gaan we dan wel winnen!"

Ik ga er een fantastisch jaar van maken. Ik ga hier genieten van mijn laatste 3,5 maand en daarna ga ik mijn stinkende best doen om op het conservatorium toegelaten te worden, dat beloof ik jullie! Ik hoop dat iedereen er een gezellig jaar van maakt!

Heel veel liefs,

Lotte


  • 06 Januari 2009 - 19:25

    Lia:

    lieve lotte,
    roissy wees mij er zo juist op dat er weer een bericht van je is binnengekomen. een heel gelukkig 2009 voor jou. de start van jouw nieuwe jaar is er in ieder geval een om nooit meer te vergeten! liefs van ons hier, Lia.

  • 06 Januari 2009 - 20:18

    Eline:

    heej Lotte,
    dat klinkt wel als een heel bijzonder oud & nieuw! Hier was het allemaal niet zo speciaal, ze hadden mist voorspelt maar die bleef gelukkig weg zodat we wel van het mooie vuurwerk konden genieten :) Verder gaat alles gewoon door, over minder dan een maandje 18 en dan hopelijk snel weer helemaal beter! Volgende week in ieder geval weer naar het ziekenhuis, maar geen idee of ik nog verdere onderzoeken krijg... ik zal in ieder geval mijn best doen om over 3,5 maand echt beter te zijn en dan moet jij maar een thuiskomst/verjaardagsfeest geven! Nog veel succes en plezier daar en geniet ervan!
    xxx Eline en ook van Joyce (ze wist verder niks zinnigs terug te schrijven dus ik moest haar zo even noemen)

  • 06 Januari 2009 - 20:43

    Marjan:

    Lotte, wat een prachtig verhaal weer deze keer. Het is superleuk om je belevenissen te lezen. Dan waan ik me ook een beetje in Afrika! Geniet er nog maar heeel veel van!
    Liefs

  • 06 Januari 2009 - 21:19

    K-to-the-aiiaiiiaiii:

    LOTTTTIE(L)
    nou een gelukkig nieuwjaar heb ik je natuurlijk al via de telefoon gewenst! de drie zoenen hou je van me tegoed! Gelukkig lees ik dat je het een leuk telefoontje vond, want idd, ik zou hem ook nog wel terug willen horen ...!.
    Mijn vakantie was super chill, en ondertussen is er nog van alles gebeurd, van t weekend komt er een mail aan!
    Lieeeeefs Kai-in-delft-hoofdbrekend-over-moeilijke-mechanica-sommen.waarbenjijnununununu

  • 07 Januari 2009 - 07:30

    Ina:

    lieve Lotte,
    fijn dat je weer zo'n mooi/leuk verhaal schrijft en dat je een heel bijzonder nieuwjaar hebt gevierd. Dit vergeet je nooit meer!
    Ik ben ook heel blij dat jullie weer veilig "thuis" waren gekomen zondagavond.En ook dat je schrijft dat iedereen kennelijk wel de verkiezingsuitslag heeft geaccepteerd.
    Hier sneeuwt het nu iets en heeft het al langere tijd flink gevroren. Er wordt al gesproken over een NK op natuurijs. Suzan en ik hebben al geschaatst op de uiterwaarden, prachtig!
    Heel veel liefs vanuit een winters Deventer, mama.

  • 07 Januari 2009 - 12:02

    Marloes:

    Hee Lot!

    Leuk verhaal over die rastaman, zie het al helemaal voor me maar dan ook dat ie zo'n Surinaams accent heeft, ja man, chill. Dat zou hij vast wel niet hebben, mja ook weer zo'n vooroordeel.

    Leuk dat je smst maar probeer het de volgende keer niet tijdens een van mijn tentamens te doen, svp :p
    nou ja ik had natuurlijk ook misschien mijn mobiel uit moeten zetten (a)

    Nieuwjaarsduik, toevallig had ik het er daar een keer over toen ik terugfietste van het schip op een dinsdagavond, samen met Arthur en Marek. Ik zei dat dat één van die dingen is in mijn leven die ik ooit dan nog weleens zou willen doen. Arthur vertelde dat ie met oud&nieuw in den haag was, het leek hem ook wel leuk. Ik had hem op het idee gebracht en toen stond ie 2 januari op de foto in de Volkskrant, nieuwjaarsduik in Scheveningen!

    Haha, nou ja, jouw nieuwjaarsduik zou wel anders zijn, niet zo koud!

    mja, ik ga weer aan het leren, wiskundesommen maken! (jippie!)

    veel liefs Marloes

  • 07 Januari 2009 - 14:43

    Suzan:

    Hee Lottie!(klinkt wat buitenlandser)

    Ik heb veel huiswerk dus een kort berichtje!
    Toch lijkt me dat wel leuk zo'n nieuwjaar!Mensen ontmoeten, nieuwjaarsduik(dat vond ik nogal raar want als je dat hier zou doen dan bevries je gelijk.Het was in Limboland -18 vannacht!),stonede kerels ontmoeten(Zelf nog wat genomen???:P)
    Dit nieuwjaar onthoud je wel!
    Ik fietste vanmiddag naar huis met een lekker winterzonnetje, een super mooi wit landschap en een wintersportmuziekje op!
    En gister was de film Snowfever erop.Dan krijg je echt een lekker wintersport gevoel!!:D
    Ik droomde vannacht zelf dat ik aan het snowboarden was!:P
    Maar ik moet maar eens aan mijn huiswerk!
    Liefs je Zusje!


  • 09 Januari 2009 - 22:10

    Mech:

    Hallo lotte:

    Heel erg leuk om weer te lezen van jou belevenissen in Ghana, mooi verhaal met de rasta man! Leek mij ook erg interssant om te horen over hoe hij het leven ziet en beleeft.
    Ondanks dat de favoriete partij niet heeft gewonnen is het gelukkig rustig daar in Ghana.
    Meisje geniet!!!!

    Liefs vanuit een winters Deventer.

    Mech.


  • 12 Januari 2009 - 10:30

    Loes:

    lotttie mooie fotos! en natuurlijk een leuk verhaal!
    ik heb zometeen mn eerste tentamen aaaaaah dus ik ben vet zenuwwappig! nou nog veel plezier en knuffel xx loes

  • 12 Januari 2009 - 12:07

    Sarah:

    He lotte,

    Wat leuk om al je belevenissen te lezen!En heimwee heb je gewoon af en toe, maar ik lees ook dat jullie de kerstdagen en het nieuwe jaar goed hebben gevierd. Hoe gaat het met de voorbereidingen van je toelating op de dwarsfluit?Ik wens je nog heel veel plezier daar (keep up the good work!)en geef iedereen een dikke kus van me!!

    bye bye Yaa Sarah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Lotte

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 32790

Voorgaande reizen:

16 November 2008 - 22 April 2009

Vijf maanden alleen naar Ghana

Landen bezocht: