So this is Christmas... - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu So this is Christmas... - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu

So this is Christmas...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

27 December 2008 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal!

Een paar dagen geleden schreef ik dit in mijn dagboek:

'Ik wil naar huis. Wat raar om die zin op papier te zien staan. Nu ik het heb opgeschreven, lijk ik het ook werkelijk voor mezelf toe te geven. Eerst was het meer een sluimerend gevoel wat ik weg drukte en vooral niet naar boven probeerde te halen. Maar nu geef ik het toe.
Shit, wat mij betreft kunnen die kerstdagen niet snel genoeg voorbij zijn. Ze maken me alleen maar meer vreemd voelen. 'So this is Christmas...'. Dat liedje kwam vanmiddag opeens in me op. Ik was alleen beneden in Kokobeng, het weeshuis, een deur aan het schilderen. Ik hoorde wat gestommel boven, buiten hoorde ik overal vogels. Terwijl ik de kwast over de deur heen en weer haalde, kwam het opeens naar boven. 'So this is Christmas, and what have you done? Another year over, a new one just begun...' Ja, dit is dus mijn kerst. Dit is mijn kerst in het jaar 2008. Een verdwaalde stiekem meegereisde kerstversiering in mijn benauwde Ghanese kamertje, een kerstdiner op tweede kerstdag met 10 bij elkaar verzamelde Nederlanders in Ghana, een reggae-versie van Silent Night die door de drukke straten van Kumasi schalt en het constante gevoel dat ik hier nu, op dit moment, niet hoor, maar thuis hoor te zitten bij papa, mama, Marloes, Suzan en de rest aan het kerstdiner....
Tja, ik hoop gewoon dat die kerstdagen snel voorbij zijn en daarmee ook mijn humeurdip...'


Maar ik dacht, laat ik jullie dit droevige stukje besparen tijdens de gezellige kerstdagen. Gelukkig was mijn humeurdip weer snel verdwenen. Kerstavond was nogal vreemd. Amba en ik hebben samen met de jongens van de compound een film gekeken, verder was het een doodnormale doordeweekse avond. Eerste kerstdag was voor mij nog wel een beetje kerst, aangezien er een groot kerstfeest was in Edwenase Rehabilitationcentre, waar ik de afgelopen weken heb gewerkt. Er stonden een paar gigantische boxen op elkaar gestapeld, met een paar jongens achter een computer, bij wijze van dj. Drie partytenten erbij en meer heb je niet nodig voor een super gezellig feest in Edwenase! Iedereen lachte, iedereen genoot, er werd gedanst en frisdrank met biscuits gegeten en gedronken (een kerstgewoonte hier, in plaats van de gigantische kerstdiners en hapjes all day long in het westen...) Wat heb ik genoten! Deze laatste week (het centrum is vanaf volgende week voor twee maanden gesloten) waren er al geen lessen meer vanwege kerst, maar ik was er nog wel elke dag. Zo leerde ik de mensen ook eens op een andere manier kennen, een wat meer informele dag in Edwenase. Kletsen, spelletjes doen en lachen met iedereen. Hierdoor was het feest voor mij nog gezelliger, omdat ik de meeste nu een stuk beter kende.
's Avonds schreef ik in mijn dagboek:

'Is dit niet gewoon waar kerst uiteindelijk om draait? Naastenliefde, samenzijn. Die dingen voelde ik vandaag zo sterk in Edwenase. Zo moet kerst bedoeld zijn. Ik vond het fantastisch om iedereen zich te zien vermaken, alleen of met elkaar. De meeste van deze mensen hebben gewoon totaal geen remmingen. Laat je emoties zien, gooi het eruit! Niet dat soms wat stijve, gesloten, gereserveerde in Nederland, zoals wanneer mensen niet echt uit hun dak durven te gaan of gek te dansen uit angst voor de oordelen van anderen. Hier ging iedereen gewoon heerlijk zijn eigen gang. Iedereen lachte samen, danste samen. Dat sterke groepsgevoel heb ik sowieso altijd in Edwenase. Iedereen is er voor elkaar, nooit te beroerd om elkaar te helpen. Misschien dat ze, juist door hun handicap, meer van elkaar afhankelijk zijn en daardoor dat sterke 'wij-gevoel' hebben. En nog iets waar ik echt jaloers op kan zijn: Iedereen kan met elkaar communiceren. Maakt niet uit of de een doof is en de ander problemen heeft met de ogen, ze begrijpen elkaar altijd. En dan voel ik me soms een domme buitenstaander. Dan staan ze met z'n drieen om me heen en proberen ze me iets duidelijke te maken, en nog begrijp ik het niet. Als ze het dan na een tijdje maar opgeven, voelt het een beetje alsof ik ze teleur stel. Die stomme taalbarriere...
Maar zo kerst vieren: blij zijn om elkaars aanwezigheid en genieten van kleine verwennerijen zoals een flesje cola. Dat is toch eigenlijk zoveel beter dan dat geforceerde, hypocriete, ovverdreven en commerciele kerstvieren in Nederland. "Ja, we geven zoveel om elkaar, vrede op aarde en een einde aan de armoede." Maar dan ondertussen wel gigantisch veel geld uitgeven aan veel te veel luxe eten en onnodige dure kerstcadeau's waar niemand iets mee doet. Wat ongelooflijk hypocriet.'

Ja, natuurlijk overdreef ik wat op dat moment. Maar nog steeds ben ik er wel van overtuigd dat het in Nederland soms wel erg ver gaat. Kijk alleen maar eens naar een gemiddelde Bijenkorf tijdens de kerstperiode. De kerstversieringen die er hangen alleen al zijn weet ik hoeveel geld waard. Waar slaat het op?!?

Maar goed, genoeg van deze pleidooi. Ik heb nog wel een kerstdiner gehad, zowel op eerste als tweede kerstdag. Eerste kerstdag was er een geimproviseerd diner voor iedereen van de compound. Kwame had een gigantische schaal Jollof Rice bereidt, Amba had samen met Amofa frisdrank, ijsjes en ananas gehaald. Zelfs Adwoa haalde servetjes en een fles Amaretto tevoorschijn. De pingpongtafel deed dienst als dinertafel, met allerhande soorten stoelen eromheen. Ons voorgerecht bestond uit heerlijke zoete ananas (ja echt, de ananas in Nederland is gewoon vies!) met daarbij een glaasje Amaretto (een likeurtje tijdens het voorgerecht, natuurlijk kan dat!) Ons hoofdgerecht was dus de Jollof Rice met wat vlees en salade en ons dessert een heerlijk Fan-ijsje (een soort roomijs in een zakje). Amba's laptop speelde op de achtergrond een kerst-cd af. Let it snow, let it snow, let it snow....Wat een kerstdiner!

Gisterochtend (tweede kerstdag) ben ik 's ochtends nog weer naar Edwenase geweest om even dag te zeggen. Vanaf gisteren wordt iedereen door familie e.d. opgehaald om voor twee maanden met hun familie te leven. De sfeer was heel treurig. Zo vrolijk en uitgelaten als het de dag ervoor was, zo droevig was het nu. Het voelde voor mij een beetje als het einde van een school- of vakantiekamp. Iedereen deelt zoveel samen, ze hebben samen zoveel meegemaakt. En dan moeten ze opeens weg. Dit centrum is hun leven, de medebewoners en teachers zijn hun familie en vrienden geworden. Ik kan niet wachten om er in maart weer naar terug te gaan, als het centrum weer opent.
's Avonds was er een Nederlands kerstdiner bij Yao en Marlieke thuis, Yao had weer goed zijn best gedaan, het eten was heerlijk! Dit kerstdiner kwam drie dagen geleden in de auto aanrijden. De achterbak van de jeep zat vol met zes kippen. Ze hebben hier nog even van hun laatste dagen genoten en rondgescharreld, gister lagen ze heerlijk bereid op ons bord. (Ja, kluifkip all over the place ;)) Lawyer was maar wat trots op zijn 'slacht-technieken'.

Dit was een vreemde kerst, maar ik had gelukkig niet meer het gevoel dat ik thuis hoorde te zitten. Juist omdat het helemaal niet aanvoelde als kerst, had ik niet de behoefte aan thuis. Ik kon het me gewoon niet voorstellen dat jullie thuis bij de kerstboom zitten, lekker de verwarming aan hebben en kerst vieren. Hier voelde het meer als een feestje, niet zozeer als een kerstfeest. Deze 'kerst' zal ik nooit vergeten.

Alvast een hele fijne jaarwisseling! Ik zal aan jullie denken als ik onder de palmboom met een kokosnoot in mijn hand het afgelopen jaar overdenk!

Heel veel liefs en we zien elkaar in het nieuwe jaar!

Lotte



  • 27 December 2008 - 15:50

    Joyce:

    Heej!

    Mooi dat je het toch wel leuk hebt gehad! Onze jaarwisseling wordt HEEUWL koud, vanochtend, toen ik om 7 uur naar mijn werk in het ziekenhuis vertrok, was het ong. -3 C, mijn oortjes bevroren. Is nieuwjaar onder een palmboom weer eens wat anders ;).

  • 27 December 2008 - 16:12

    Joyce:

    Heej!

    Mooi dat je het toch wel leuk hebt gehad! Onze jaarwisseling wordt HEEUWL koud, vanochtend, toen ik om 7 uur naar mijn werk in het ziekenhuis vertrok, was het ong. -3 C, mijn oortjes bevroren. Is nieuwjaar onder een palmboom weer eens wat anders ;).

  • 27 December 2008 - 18:24

    Gerard:

    hoi lieverd,Kerst is ....het is erg dubbel;overvloed en tekort maar toch is het zo,je zult het moeten accepteren en het heel vervelend vinden en ....geniet vooral van de positieve invloeden en laat ons in het rijke Westen maar aanklooien want wie heeft de leukste Kerst ????
    Veel liefs Papa.

  • 27 December 2008 - 20:14

    Annieke:

    Ik herken je gevoel.. het is allemaal heel dubbel! Probeer gewoon te genieten van alle ervaringen daar (en daarna geniet je van alles in nederland ook meer!) 'each day is a gift, make the most of it' :-)
    Ik ben jaloers op fan-ijs!! Mjam! Dat is zo lekker... en ben het ook met je eens over de ananas ;-)
    Fijne jaarwisseling!!
    Liefs, Annieke

  • 27 December 2008 - 22:39

    Kaiiiiii!:

    Yo Lotty!
    whaaaa een kerst om nooit te vergeten dus! Wel moeilijk hoor om van alle kanten te horen (oa ook van Jimmy uit Spanje) wat de Nederlanders toch soms maar weer stijve harken zijn, niet zichzelf blootgevend, rakelings langs elkaar lopen, en een hypocriete kerst!
    En ja... er zit een kern van waarheid in, misschien is het voor sommige mensen ook alleen zo, maar voor mij is het ook een gevoel van warmhartigheid, van de warmte in de kerken tijdens dickens terwijl de koren zingen, van het geld doneren aan t glazen huis voor het rode kruis en vooral van liefde en hoop.
    Oh Happy Day!
    Dag lieve lot!

  • 28 December 2008 - 02:08

    Eline:

    Heej Lotte!
    Je hebt eigenlijk wel heel erg gelijk hoor! Je kunt ook veel beter gewoon gezellig samen zijn dan al die luxe dingen hebben, want uiteindelijk is het gezelschap het belangrijkst!
    Het klinkt in ieder geval wel als een bijzondere en mooie 'Kerst'! Ik zal ook aan jou denken als het hier met oud & nieuw weer zo ontzettend mistig is en je dus geen vuurwerk kunt zien(want dat wordt nu wel verwacht...) Dus je mist niks!
    xxx Eline

  • 28 December 2008 - 09:32

    Lia:

    lieve lotte, dank voor het mooie kerstverslag! ik snap je dilemma over de kerstgedachte heel goed. wel is het denk ik zo, dat de ogenschijnlijke kleine verwennerijen daar, misschien te vergelijken zijn met de dure versnaperingen hier.
    binnenkort is er weer een reden voor een "feestje" in ghana. twee dagen terug stond er een curieus berichtje in de NRC. het hoofd van koning Badu Bonsu de Tweede gaat na 180 jaar terug naar Ghana! al die jaren heeft het op sterk water gestaan in het anatomisch museum van het leids universitair medisch centrum. de ghanese autoriteiten willen het terug en onze maxime verhagen vindt het goed. bij het lezen van dit soort berichten denk ik dat het geen wonder is dat mensen soms een wat wereldvreemd beeld hebben van afrikaanse landen! ik neem tenminste niet aan dat dit een item is in ghana en dat jij er ook maar iets van vernomen hebt. maar, bij dezen dus! lotte, alvast een goed 2009! groet,lia.

  • 28 December 2008 - 12:33

    Roland:

    lieve Lotte,

    Een aangrijpend verhaal. Een ervaring om nooit te vergeten. En in goed papiaments: Bon Pasku y bon ana nobo. Een fijne jaar wisseling toe gewenst.

  • 28 December 2008 - 12:45

    Eva:

    in 1 woord: wauw!
    ik ben het helemaal met je eens!!
    Liefs

  • 28 December 2008 - 13:19

    Timo En Sander:

    Hee Lotte, we hebben je gemist tijdens Kerstmis dit jaar. We zijn heel nieuwsgierig hoe je het hebt. Timo vraagt of je daar op blote voeten loopt. En of het daar mooi is.
    We missen je heel erg!

    een brassa (omhelzing in Surinaams) van Timo en Sander

  • 28 December 2008 - 13:24

    Marloes:

    Hee lieve Lot!

    Uiteindelijk dus wel een mooie Kerst, gelukkig maar! Je moet ook meer kijken naar hoe je het nu, in Ghana, gewoon op dit moment, hebt. En niet teveel, hoe zal het in Deventer zijn? En gedachtes zoals oh ze zitten nu aan het kerstdiner (maar het was wel erg lekker, hoor, je hebt wel wat gemist :p)
    Die heb je natuurlijk wel automatisch mja.

    Ik vind dit toch wel je best geschreven stukje tot nu toe. Ik kan bijna een beetje inleven hoe het daar hebt in Afrika.

    Ik ga weer want ik ga zo nog een keer spelen, Don Juan, Humorfestival! Het ging gisteravond goed, nu vandaag en dinsdagavond nog! Je hoort wel hoe het was.

    veel liefs Marloes

  • 30 December 2008 - 18:24

    Gerrit & Mech:

    Hallo Lotte:

    Ja een heel verhaal en zo zie je alles eens van een andere kant. Maar ook hier in Nederland is het niet alles luxe hoor, wel rijker als daar maar toch....

    Maar mooi dat je geniet van gewoon blij zijn van de mensen!

    De olliebollen zijn vandaag gebakken, zonder jullie 3, want het is hier zo koud en in het schuurtje helemaal.
    Wij willen je een heel mooi oud & nieuw wensen daar in de zon, en hopen dat je veel zult genieten met een kokosnoot onder de palmbomen. hahah.

    Liefs van ons.
    Mech & Gerrit.

  • 30 December 2008 - 19:59

    Ria :

    Hallo Lotte
    Geweldig om Francis en zijn vrienden op de foto te zien.Dat gevoel van je herken ik heel goed en op deze dagen gaat er weer voor duizenden euro's de lucht in.Ik wens je een fijne jaarwisseling en een super 2009.

  • 31 December 2008 - 16:06

    PKST From Germany..:

    Ha die Lotte,

    Vanavond schieten we speciaal voor jouw 1 vuurpijl de lucht in...(Met je naam erop !). We hebben een foto gemaakt, dus die kunnen we je als bewijsmateriaal even toemailen..jammer dat het op deze site niet kan ! Trouwens door de kromming van de aarde zou die pijl circa 1684,6 mtr. hoog moeten vliegen zodat je hem in Khumasi kunt zien, en hoen doe je hem pas 3,5683 uur later...... Tja, die hoogte gaat helaas niet lukken want het is gewoon een simpel pijltje en horen doe je hem ook niet want dan zingen die vogels in Khumasi alweer luidkeels in het ochtendgloren. Vanuit Oldershausen bij -4°C wensen we jouw een geweldig 2009 toe !! Karin, Timo, Sander en Joom ! ...en nu op naar de oliebollen...

  • 31 December 2008 - 16:11

    PKST From Germany..:

    ..en het was trouwens maar 'n goedkoop duits pijltje hoor, dus s.v.p. geen wroeging vanwege die enorme geldverspilling en zo.... Nogmaals groetjes van ons allemaal !

  • 31 December 2008 - 17:18

    Bibi:

    Hoi Lotte!!

    Voor het eerst geen oudejaarsavond met jou:( en dan zit je ook nog eens zo ver weg! Dan doe ik het maar ff zo;

    Alvast een heel gelukkig nieuwjaar!!!! Ook namens papa en Sylke!

    Ik hoop dat je nog een geweldige tijd daar zult beleven=D Ik lees je verhalen iig met veel plezier (en jaloersheid hihi)!

    Heel veel liefs! xx

  • 31 December 2008 - 18:05

    Eva,emmy,anna:

    Heeee Lotte!

    Ook vanuit Puth volgen wij met plezier jouw Ghanese avonturen! We wensen je een hele spetterende jaarwisseling toe en we hopen dat jouw 2009 bomvol nieuwe avonturen zit!

    Dikke kussen en tot in 2009!

    Emmy, Eva en Anna

  • 02 Januari 2009 - 10:31

    Marianne Stanlein:

    Zojuist heb ik wat "verhalen" van je gelezen. Een goede ervaring ben je daar aan het opdoen. Ervaringen die je voor een groot deel zullen vormen (al klinkt dat wat theatraal) en die je in ieder geval "meeneemt" in de rest van je leven. Aldus mijn eigen ervaringen in het buitenland van vroeger.
    Daarnaast wil ik je aan het begin van det nieuwe jaar het beste wensen voor dit nieuwe jaar en verder nog erg veel plezier en mooie momenten in Ghana en later ook weer hier in Nederland.
    Liefs, Marianne.

  • 02 Januari 2009 - 12:46

    Ben En Suzan:

    Hoi Lotte,

    Zo te lezen een bijzondere Kerst in 2008!
    Daarna (voor ons)de jaarwisseling met oliebollen, appelflappen en champagne.
    Als uitsmijter knallend vuurwerk en mooie pijlen door Suzan.
    Voor jou aan het strand, met warme temperaturen.
    Voor ons aan de Zwolseweg, met warmte voor elkaar.
    Wij zitten nu nog even te geieten van de kerstvakantie, want volgende week roept voor ons de plicht weer. Dat zal een hele omschakeling vergen.Nu nog lekker overdag wat wandelen en daarna bij de kachel tot laat in de avond aan het lezen. En de volgende morgen heerlijk uitslapen.
    Lotte, we wensen je een Geweldig Jaar toe, met vele bijzondere ervaringen en plezier!
    Liefs, Ben en Suzan

  • 02 Januari 2009 - 13:31

    Familie Krabbe:

    hoi lotte,
    ook wij wensen jou een heel bijzonder 2009!
    veel groeten hans, marita, ties, britt

  • 04 Januari 2009 - 15:37

    Frank En Edith:

    Hai Lotte,

    Zo lief dat je ons even smste. Dat berichtje kwam heel onverwacht, ik was zó verrast!
    Zoals ik al zei: we hebben je gemist met kerst. Hopelijk ben je volgend jaar wel in de buurt (-;

    Vandaag is het 4 januari, de zondag voordat heel Nederland weer moet gaan werken.
    Volgens mij heeft niemand veel zin, zelfs het weer werkt er aan mee, grijs/grauw, koud, natte sneeuw.... zo'n dag om binnen te blijven.
    Ik denk dat jij nooit binnen zit, binnen lijkt me bij jou alleen maar nodig om te gaan slapen.
    Verder alles nog in orde daar? Hoe breng je de dagen nu door, nu Edwanase 2 maanden dicht is? Ik vermoed dat je verder gaat met klussen.
    Nou, hopelijk schrijf je snel weer zo'n mooi verslag. Tot het volgende berichtje.
    Dikke zoen van Frank en Edith

  • 04 Januari 2009 - 16:11

    Brigitte E.a.:

    Hoi lotte,
    Allereerst een fantastisch 2009 gewenst. Dat veel van je dromen uit mogen komen. Niet alle want dan heb je niets meer te dromen en dat is toch heerlijk om te doen en te ervaren.
    Wat is het toch leuk om je verhalen te lezen.
    Hier is het miezerig en donker en koud en kijk ik naar schaatsen op de tv. Een groot verschil met de plek waar jij vertoeft. Geniet van alles wat je meemaakt namens Ad, Olga en Pelle en natuurlijk mezelf veel liefs en tot mails en lees. Brigitte

  • 04 Januari 2009 - 18:03

    Monique:

    Hoi Lotte, allereerst natuurlijk ook van mij een heel gelukkig, gezellig, gezond 2009 gewenst. Ik begrijp je gevoel heel goed, zelf zijn wij ook nooit overdadig in eten en cadeautjes. Omdat er zoveel mensen zijn die het slechter hebben. Toch leven we hier altijd al met andere maatstaven en is het niet te vergelijken met Ghana. Succes daar en denk niet te veel aan nederland.

  • 05 Januari 2009 - 08:47

    Anke:

    Hoi Lotte,

    Voor jou de allerbeste wensen vanuit een koud Nederland. Het is hier wit buiten en we hebben zelfs al geschaatst! Ik hoop dat je een leuke jaarwisseling hebt gehad. Erg leuk om je verhalen te lezen en vooral ook om de foto's te zien. Ik begrijp dat de muzieklessen weer even stoppen. Jammer, het ziet er leuk uit, juf Lotte op de djembé! Veel groetjes, Anke

  • 05 Januari 2009 - 20:36

    Joyce:

    Heej!

    Ok, het is laat, maar nog steeds een gelukkig nieuwjaar! Ik heb die wens al wel honderd keer gehoord onderhand, maar zolang mensen het menen is het lief en goed toch?

    Heb je een leuke jaarwisseling gehad? Ik was bij Eline en ik ging nog langs Inge na middennacht. Verder is het hier HEEUWL koud, ´s nachts soms -15 C...

    x Joyce

  • 05 Januari 2009 - 21:28

    Gerrit & Mech:

    Hallo Lotte:

    Het mag nog, bijna 6 januari, dus hierbij een heel mooi en gezond 2009 gewenst.
    We hopen dat je het mooi hebt gehad daar onder de palmbomen?

    Liefs van ons.

    Gerit & Mech.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Lotte

Actief sinds 17 Aug. 2008
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 32791

Voorgaande reizen:

16 November 2008 - 22 April 2009

Vijf maanden alleen naar Ghana

Landen bezocht: