Live from Ghana: Presidential Elections! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu Live from Ghana: Presidential Elections! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Lotte Wieffer - WaarBenJij.nu

Live from Ghana: Presidential Elections!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lotte

07 December 2008 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal!

Vandaag is het zover! Zondag 7 december 2008 is een historische dag voor Ghana. Vandaag worden er voor de vijfde keer democratische verkiezingen gehouden, een nieuwe president wordt gekozen. Overal zie je billboards. Gigantische reclames met de grijnzende hoofden van de partijleiders erop. NPP en NDC zijn verreweg de grootste. New Patriotic Party is heer en meester in Kumasi, maar waarschijnlijk ook vanwege het feit dat de partijleider een Ashanti is. Kumasi is de hoofdstad van de Ashanti Region, dus praktisch iedereen die hier woont, is een Ashanti. Het is voor hen niet meer dan logisch om op een mede-Ashanti te stemmen.

Misschien komt het in Europa niet helemaal over, maar deze verkiezingen zijn heel bijzonder. Het komt niet vaak (oftewel zo goed als nooit) voor dat er in een Afrikaans land democratische verkiezingen gehouden worden zonder dat er rellen ontstaan. Ze zijn er hier wel bang voor. Op de radio en tv wordt telkens omgeroepen om rustig te blijven tijdens de verkiezingen, dat ze in vrede mogen verlopen. Alcohol drinken is verboden tot het einde van de verkiezingen, dus vanmiddag 17.00 uur. Er wordt heel veel beveiliging ingezet om de kleinste onenigheid meteen in de kiem te kunnen smoren.

De propaganda neemt af en toe absurde vormen aan (een beetje a la Obama/McCain). (Het komt op mij af en toe ook een beetje over als constante indoctrinatie...) Elke partij heeft zijn eigen partijlied: hippe vrolijke popliedjes waar hun slogan telkens in herhaald wordt. Natuurlijk hoort daar een bijbehorend dansje bij die weer symbolisch de slogan uitbeeldt. Jeeps met muziekboxen erop rijden door de straten, waardoor het partijlied door de straten schalt. De mensen beginnen mee te zingen en dansen. De populairste ringtone in Kumasi op dit moment is het partijlied van NPP, We're moving forward. Er hoeft maar ergens een mobieltje af te gaan en je wordt weer herinnerd aan Nana Akufo Addo, de partijleider van de NPP.

Op straat worden t-shirts, petjes, armbandjes, keycords van alle partijen verkocht. Kleine kinderen zingen de liedjes en lopen in een t-shirt met NPP-opdruk, zodat iedereen toch maar vooral kan zien van welke partij hun ouders zijn.

Scheiding van relligie en politiek is hier absoluut niet aan de orde. We waren een tijdje geleden op zondag naar een mis (Boode op zondag, maar dan anders. Een live-band, fantastische zangers, een koor, dansende en juichende mensen en prachtige trompetimprovisaties. Eindelijk hoefde ik de neiging om te klappen na een gezang in de kerk niet meer te onderdrukken. :P Het kippenvel stond af en toe op mijn armen...). Tijdens de mis kwam er een campaign-manager van de NPP weer een praatje houden over hoe fantastisch Nana Akufo Addo toch wel niet is (Ten minste, ik neem aan dat het daarover ging, mijn Twi is nog niet zo fantastisch dat ik alles kan verstaan...:P)

De sfeer hier op de compound is vrolijk, opgewonden en uitgelaten. Iedereen hier stemt NPP, dus iedereen gaat met elkaar om als bloedbroeders. Er is geen kerkmis vandaag vanwege de verkiezingen, maar toch loopt iedereen in zijn beste kleren. Je kan het niet maken om in je oude kloffie te stemmen. Na het stemmen (het stemkantoortje is hier om de hoek) komt iedereen vrolijk terug terwijl ze het NPP-dansje doen of het lied zingen. Er loopt al de hele dag allerlei familie in en uit die naar de stad moeten komen om te stemmen. Ik vraag iedereen naar hun zwarte pink. Ze stemmen door inkt te doen op je rechterduim en hiermee een vingerafdruk achter jouw partij naar keuze te zetten. Hierna wordt je linkerpink in zwarte inkt gedoopt zodat iedereen kan zien dat je al gestemd hebt en dus niet nog een keer kan stemmen.

Vanavond wordt de uitslag bekend gemaakt. De radio en tv staan al de hele dag constant aan. Ik ben benieuwd wie er de meeste stemmen krijgt. Laten we hopen dat het de NPP is, anders wordt het hier vanavond geen gezellige boel. 'If NPP looses tonight, you will see a real man cry', zoals Kwame over zichzelf zei.

Tot snel!

Liefs Lotte

ps. Dinsdag begin ik in het rehabilitationcentre in Edwenase, morgen gaan we nog een dagje klussen en schilderen in Kokobeng. Aankomend weekend gaan Amba en ik naar Cape Coast en helaas gaat ons plan van oud en nieuw vieren in de Green Turtle Lodge niet door. Het was alweer volgeboekt. Voor meer foto's van het weeshuis in Kokobeng, kijk even op www.goodworkghana.nl, dan ' Foto's ' en dan ' Weeshuis bouwen'. De site is net ge-update.

pps. Dinsdag was er een gifitge slang op de bouwplaats in Kokobeng. Akwasi, een van de carpenters, heeft hem na veel rammen met een steen en bamboepaal kunnen doden. Volgens Osofo, een andere carpenter, kon je door een bijt van die slang overlijden als je er niet op tijd bij was. We zijn er nog niet achter of dit overdreven was of werkelijkheid, we moeten nog even uitzoeken wat voor slang het precies was...

Oh ja, JOOM: Het brainstormen voor de marimba is in volle gang!

• 07 December 2008 - 20:22

Marloes:

Hee Lot,
    Klinkt wel als een vrolijke boel daar, zie het al helemaal voor me, staan er ook lange rijen voor het stemmen?

Heb vanmiddag samen met Suzan Alles is Liefde gekeken, die we gister van de Sint hebben gekregen (oh ja, en jouw naam stond er ook op ;)), er hing nog een leuke sinterklaassfeer met overgebleven pepernoten en chocoladeletters.
    Ik hoop dat NPP wint, ik zal het wel in de gaten houden.

veel liefs Marloes

• 07 December 2008 - 20:49

Gerard:

hoi lieverd,al die informatie is erg interessant en geeft toch een beeld over een geheel andere wereld.hier gaat alles rustig zijn gangetje; gezellige sinterklaas en dan nog twee weken werken tot aan de kerst.de gevraade spullen zullen we zo spoedig mogelijk opsturen.dikke zoen.

• 08 December 2008 - 06:21

Lia:

lieve lotte,
    ik heb begrepen uit het nieuws dat de verkiezingen inderdaad zonder schermutselingen zijn verlopen. Gelukkig, want Ghana is toch een van de landen in Afrika, dat als voorbeeld voor andere landen dient en toont hoe een geslaagde democratie tot welvaart en economische groei kan leiden, met als vrede tot gevolg. Kongo zou hier eens naar moeten kijken bijvoorbeeld! Ook Ghana heeft een rijkdom aan bodemschatten, maar weet hier toch een stuk verstandiger mee om te gaan!
    De week is weer begonnen voor ons, het weekend zoals altijd omgevlogen; Roissy is net vertrokken naar school en holger en ik zijn over een half uurtje ook weg. Leuk om je stem gisteravond even gehoord te hebben! liefs, Lia.

• 08 December 2008 - 15:27

Eva:

trouwens, ik heb ook nog op die site gekeken, ziet er echt leuk uit!:D
    Liefs

• 08 December 2008 - 18:15

Eline:

hoihoi!
    Dat klinkt wel echt heel erg gezellig! Zo raar om te lezen in wat voor een andere wereld jij zit! Ik hoop dan maar dat de NPP wint (kan nog geen uitslag vinden, dat duurt hier enkele dagen...) komt er dan een groot feest daar?
    hier gaat alles nog gewoon door, ze zijn er in ieder geval achter dat ik een vertraagde maag heb, dus ik ben een stapje dichterbij het beter worden, wat nog steeds op de planning staat voordat jij terug bent!
    kus, Eline

• 08 December 2008 - 19:59

Joyce:

Heej!

Een partijlied? Ik zie Balkenende al met een hip deunt- nee ik kan er beter niet aan denken. Wel bijzonder, die verkiezingen daar!

Ik heb dus een kamer in Nijmegen :D! Mijn bed staat er al, met een koelkast, tv, tafel en stoel. De rest (garderobekast etc) komt dan volgend weekend. De kamer is wel aardig groot, 15 m2) :). Aankomende zondag vieren we Sinterklaas, met z'n 19en in totaal (Loes, Eline, Nadia, Leslie, etc etc etc). Ik heb er veel zin in, wel moeite met een gedicht verzinnen! Hoe zit het precies, ga je met een hele groep naar Edwanase, die ook al in Kokobeng zit? Is het ver?

-x- Joyce

• 08 December 2008 - 21:15

Monique:

Hoi Lotte, hier nog een berichtje uit Arnhem. Het zal voor jou ook vreemd zijn geweest de sinterklaas daar in Ghana in plaats van in deventer met de hele familie, nou je moet maar zo denken dat dit een ervaring is waar je jaren op kunt teren. Hier is het koud, saai en ongezellig !!! De foto's zijn leuk, geeft een goeie indruk van leefstijl daar. Maar er mogen nog wel meer foto's bij hoor. je had een probleem met je toestel, is dat helemaal opgelost? Ik blijf lezen hoor, tot snel.

• 09 December 2008 - 18:48

Jan & Lenie:

Hallo Lotte,
    De verkiezingen kunnen dus best wel op een vrolijke wijze plaatsvinden. Niet zo saai en op-de-man-spelen als hier.
    Je kaart is al op de Tea-Rose aangekomen, bedankt namens het hele team. Heb jij trouwens ook een postadres?? Wil je dat een volgende keer dan vermelden. Groetjes en tot spoedig.........

• 09 December 2008 - 19:06

Ben En Suzan:

Hoi Lotte,

Wat leuk die foto's. Zo krijgen we een idee hoe het er bij je uit ziet.
    Sinterklaas is inmiddels weer in Spanje, maar we hebben wel mooi de cadeautjes binnen!
    Nog enkele donkere en natte weken te gaan voor de kerst.
    Hoe vieren ze dat bij jou?
    Kun je iets met kerstliedjes en de muziekinstrumenten die je tot je beschikking hebt?
    Of word je alleen ingezet voor andere werkzaamheden?

Veel plezier.
    Groetjes, Ben en Suzan

• 09 December 2008 - 19:36

Edith:

Hai Lotte,

Ik heb alvast een kijkje genomen in het
    rehabilitationcentre in Edwenase. Als het goed is zit je daar op dit moment. Ben benieuwd naar je ervaringen.
    Het weeshuis wordt wel mooi, zeg!
    Succes in Edwenase.
    Heel veel liefs, Frank en Edith